2007-06-21

En liter mjölk? Då måste du köpa frukostpaketet

En gång i tiden var jag ganska bra på franska men efter ett antal år som jag inte praktiserat språket tänkte jag göra ett ryck och skaffa den franska kanalen TV5 för att titta på nyheter och hålla mig lite à jour med franska språket. Jag har parabolantenn och kan med ett telefonsamtal få tillgång till en herrans massa kanaler. Glad i hågen ringde jag till mitt parabolbolag och sade att jag ville få TV5 inkopplad och undrade vad det skulle kosta.

”- Det blir ett internationellt paket med ett antal väl utvalda utländska kanaler varav en är TV5” sade den vänliga damen på Kundtjänst.
”- Men jag vill bara ha TV5, jag vill inte ha de där andra kanalerna”, sade jag
”- Det går inte, man kan inte köpa kanalerna separat”, sade den vänliga damen.
”- Vad korkat, varför det” frågade jag
”- Vi ser det som en service för våra kunder så att ni får ett allsidigt kanalutbud med våra paket”
Nog för att vi har en ökad andel mångetniska familjer men utbudet av turkisk-polsk-svensk-grekisk-tysk-fransk-spansk-arabisk-norsk-danskfamiljer som skulle uppskattat paketet tillfullo är nog ganska litet. Jag beställde inget internationellt paket, det räcker att jag tvingas ha 8 tecknade kanaler, 4 religiösa kanaler och en hel hög med andra kanaler jag aldrig tittar på.

Tänk er samma idiotiska affärsmodell applicerad på andra branscher. Ni går in i er lokala ICA-butik (med en omsättning som Malmö FFs) och skall köpa mjölk. Då går det inte att köpa en liter mjölk för sig utan den går bara att köpa som ingående i ”Frukostpaketet” tillsammans med en liter juice, ett paket müsli, prickig korv, fiberrikt bröd och en halv gurka. Det vore absurt, eller hur? Men i Kabel- och Satellit-TVns värld är det så man gör. De prackar på oss (och tar betalt för) en massa kanaler vi inte vill ha.

Hade de tagit 29 kr/månad för endast TV5 hade jag betalt det, nu blev det ingen affär för att jag inte vill betala mer för en massa andra kanaler jag inte vill titta på. Dessutom börjar jag på allvar kolla upp vad TV via datorn har för möjligheter. Idioter!

2 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Eftersom ditt TV-bolag uppenbarligen är dumma i huvudet, så tycker jag att du gott kan ladda ner lite franska filmer i stället med gott samvete och se dom utan text/med fransk text.

Jean de Florette 1&2
Amelie de Montmartre
Greven av Montecristo (serien med Depardieu)
La vie en rose - så du slipper ljuga i nästa kändisfaktaruta.
Det stora blå
Röda-vita-blå filmen

Bruce Banner sa...

Ett TV-bolag verkar vara som en nära relation med en kvinna/man. Tyvärr kan man inte plocka ut godbitarna ner i kundvagnen och ta med sig hem, utan man måste köpa och acceptera hela paketet.

Visserligen finns PPV men det kan bli dyrt i längden samt lite för mycket valfrihet än vad man klarar av.

//Bruce Banner - Hopplös romantiker.