2009-01-23

Schwoosch!

För c:a ett år sedan hade jag en mardröm, vilken bör ha utspelat sig ett tag innan vi värvade Kim Christensen. I drömmen flyttade vi tillbaka till den lägenhet vi tidigare hyrt ut i andrahand. Bara det att vi hade en inneboende kvar ett tag till. Olof Lundh. Att hålla god stämning i lägenheten tärde på mitt tålamod, milt sagt.

Så var det dags för allsvensk premiär borta mot ellos på ett ruckel som låg på en åker omringad av giftek (som jag givetvis brände mig på), vilket i drömmen skulle representera Ryavallen tror jag. Vi förlorade med 1-0 efter en halvtabbe av Erik Dahlin mot ett ellos som typ hade det anfallet på hela matchen. Wiland gjorde ett flertal dundertabbar, men hans tappade bollar mellan benen och dylikt studsade i stolpar, ribbor och räddades på mållinjen (vissa var misstänkt över mållinjen).

När jag kom hem sur och jävlig, satt Olof i morgonrock framför Laptopen och skrev en krönika om Blåvitts målvaktschansning som blev ett fiasko, om en match han själv erkände att han inte hade sett.

Var ju ett tag sedan jag hackade på Olof Lundh, men idag är det svårt att hålla emot.

Schwoosch!


Det var ljudet av en öppen dörr som slogs in om ni undrar. I sammanhang av Blåvitts situation med Bjärsa, tycker Lundh att KFF gjorde rätt som inte sålde Victor Elm i somras.... För det första var Victor Kalmars bäste spelare, för det andra var Kalmar i guldstrid, cupstrid och Uefastrid. Och för det tredje erbjöds Kalmar inga pengar som hade kunnat finansiera en rimlig ersättare. Långt ifrån. Någon som tycker att Elm-affären är applicerbar på Bjärsa? Jag gillar Bjärsa och önskar honom allt gott vad som än händer. Men han var ifjol i mitt tycke Blåvitts näst bäste mittback (tycker hela världen förutom kanske Bjärsas familj och flickvän för övrigt). Han har aviserat i god tid att han inte tänker förlänga, varpå Blåvitt värvar en ersättare som faktiskt är tyngre meriterad. Vi har två parter som främst ser till sina egna intressen. Vari ligger kontroversen? Att nyinköpte Karl Svensson med landslagsmeriter och 4-årskontrakt kommer ta platsen om han bedöms vara lika bra/bättre än Bjärsa? Oh så kontroversiellt. Jag får sketfläpp, araben, hjärtsnörp och raschan. Allt på samma gång. Ja, det är till och med lika kontroversiellt som att Rikard Norling inte fick inflytande på AIK´s värvningar, efter att han fick sparken. Bjärsa sitter nu i en situation där han inte längre har en given plats i laget samt står utan jobb efter kommande säsong. Ett chansning och ett val han själv gjort med öppna ögon, tillsammans med sin agent. Men jag är övertygad om att det kommer lösa sig på ett bra sätt för alla parter.

Men hur nära vänner är TV4-nissarna med Martin Dahlin egentligen?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Erik Dahlin, inte Johan. Eller?

Bruce Banner sa...

Tack Blazen. Pinsamt.

Anonym sa...

Sama sak slog mig, du formulerar dock dig så hemskt mycket bättre.

Siwert Band sa...

Men jag tycker mer och mer att det där med enorma ersättningar till arbetsgivare för att arbetstagare skall få lämna dem i förtid är lite sjukt. Jag undrar hur länge EU tillåter det eftersom det är ett brott mot den fria rörligheten för arbetskraft. Speciellt som klubbarna inte drar sig för att mobba ut/låna ut spelare som de felköpt.

Att ha en ekonomi uppbyggd på att sälja spelare 50 gånger dyrare än de köps in fungerar nog allt sämre ju längre lågkonjunkturen håller på.

Men med dagens förutsättningar tycker jag ingen gör fel direkt (så länge Kalle verkligen är bättre än Bjärsmyr).

Anonym sa...

Manduin:

Jag räknar mig som liberal och är en förespråkare av fri rörlighet för arbetskraft. Dock så bygger det mesta på att ingångna kontrakt ska hållas. Det är ingen som tvingar spelare att skriva långa kontrakt. Vill spelarna kunna lämna när de vill får de skriva sådana kontrakt men då får de räkna med betydligt lägre löner.

Anonym sa...

Vi fåt väl se hur mycket det lönar sig att vara tuff som Håkan. Vi har fått 0 kr för Mourad, 1,5 mkr för Vasquez och snart kanske vi får 0 kr för Bjärsmyr. Har då Håkan gjort ett bra eller dåligt jobb?

Anonym sa...

Ambivalent:

Mourad och Vasquez hade inte platsat i blåvitt. Och man brukar inte få bra pröjs för reserver. Bjärsmyr verkar inte vara något undantag där...

Anonym sa...

På tal om din dröm, Magnus Hedman har man inte varken sett eller hört efter hans sågning av Kim i supercupen va?

Anonym sa...

Hedman..

Nej, han har man inte sett.

Undrar vilket garage den porschen står i.

/ Kempe

Anonym sa...

Men är det inte märkligt ändå. Jag menar om min chef tycker jag gör ett dåligt jobb eller inte är tillräckligt engagerad i företaget sätter han mig på skräpuppgifter eller skickar hem mig, vem är jag då att klaga så länge jag får betalt i enlighet med mitt anställningsavtal. Agenterna har en tendens att hävda arbetskraftsregler högt och lågt tills deras klienter inte får spela på den plats dom själva vill (typ a-laget, vänster mittfält osv). Så länge klubben gör det dom lovat (typ betalar lön) skall väl spelaren göra det han lovat (typ infinna sig där han blir tesagd, om det sedan är med junnisarna eller inte spelar ingen roll). Enda gången dom egentligen kan klaga är om dom är anställda som fotbollsspelare men under sista året enbart får städa omklädningsrum.

Att Ekwall och Lundh vill vara kompisar med Dahlin råder ingen tvekan, undrar jag om det samma gäller omvänt eller om det handlar om att utnyttja sina kontakter så gott det går.

Anonym sa...

Finns en FIFA- eller UEFA-regel som går ut på att spelaren kan bryta sitt kontrakt om han fått spela väldigt lite under en säsong (om jag inte fattade alldeles fel när jag försökte sätta mig in i Websterdomen). Dessutom är ju långa kontrakt numera meningslösa (Webster), så jag tycker nog att spelarna har väldigt lite att lipa för när det gäller detta.

Bruce Banner sa...

Sedan kan man filosofera kring om en fotbollsspelare är en produkt eller en vanlig anställd.

Svaret är inte givet.

Oavsett vilket kan jag omöjligen se att Blåvitt har någon som helst skyldighet att hålla en plats ledig i truppen/startelvan åt Bjärsmyr. Det tycker nog egentligen ingen, inte ens Bjärsa själv. Den här debatten får ibland någon sorts moralisk underton åt antingen det ena eller andra hållet. Men visst fan har IFK rätt att värva en ersättare till någon som aviserat att han skall lämna?

Siwert Band sa...

Självklart har man rätt att värva en ersättare, det är nog till och med en sportchefs skyldighet. Däremot vete fan om det är det ekonomiskt bästa för IFK att svälta ut Bjärsmyr på bänken så att han går som ett förbittrat Bosman-fall till Tromsö och sedan sprider skit om Blåvitt (så som flera fd DIF-spelare gör om DIF).

Det bästa vore om Bjärsa gjort succé i USA och sedan sålts nu för 5-10 mkr. 5-10 mkr är bättre än noll.