2009-05-03

Patetiska gnällsvenskan är tillbaka

Läste i samma tidning på planet att Elfsborg vill förbjuda dåliga planer. Men för h-vete, då kan vi förbjuda spel i regn också för det påverkar spelet. Båda lagen har samma förutsättningar, samma plan att spela på. Kan man som tränare/spelare inte ändra taktik, spelsätt eller sätt att behandla bollen på för att planen inte ser likadan ut överallt så är man ingen bra fotbollsspelare. Med tanke på BPs usla hemmaplan så är BPs prestationer i år än mer imponerande. Ena matchen spelar de i ett grustag, andra matchen på perfekt matta eller konstgräs, ändå ligger de femma som nykomling. Jag undrar just vilka det är som är mest kompetenta på spelet fotboll. De som bara vinner på konstgräs eller de som plockar poäng på alla underlag?

Jag delar Bruces Barcelona-motvilja (även om hat är ett för starkt ord för mig) efter det bittra 86, men de skall i alla fall ha credd för en sak. Jag såg matchen Malaga- Barcelona på plats i höstas. Det hade varit det värsta regnandet på fem år och matchen var som en bassäng, själv var jag våt in på kalsongerna av allt regnande. Endast längst ute vid hörnflaggan studsade bollen lite grann. I Allsvenskan hade matchen blivit inställd, utan tvekan.

I Malaga blåstes matchen igång och Barca vann med 4-1 efter en uppvisning i hur man ändrar taktik och bollbehandling efter underlaget. Bolltrillandet på marken ersattes av långa chippar, glidtacklingar på tio meter och en kanonad av långskott från båda lagen. Matchen fick inte alls den karaktär jag förväntat mig men var lika underhållande för det. Så gör lag som kan spela fotboll. Efter matchen sade spelare och tränare att planen var väldigt våt men att de helt enkelt fick anpassa spelet efter situationen. Det var inget gnäll eller snack om förbud och annat idiotiskt. Gnället på usla planer, defensiv taktik etc hos lag som inte har kunnandet att bemästra det är en större fara för svensk fotboll än planerna och defensivtaktiken. Gnällsvenskan är tillbaka, ytterst tråkigt tycker jag och fler med mig som börjar hitta andra intressen.

Efter Elfsborgs utspel håller jag en liten tummetott för BP och deras genytliga Grimsta.

Jag saknar fortfarande proffstyckarnas påhopp på gnället inom svensk fotboll, tänk om spelarna varit skidåkare, oj, oj, oj….

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra där, håller helt med dig angående underlaget! Anpassa spelet pöjkar...

ignatius sa...

Bra rutet. Jag håller iofs med alla som ogillar Ellos, oavsett anledning.

Yeahns sa...

Jag kommer hädanefter att hålla med ignatius, oavsett anledning.

jozo sa...

Malaga-Barca där man spelar kortpassning och one-touch på volley var bland det jävligaste jag sett. Tänk kvadraten på volley fast i fart och på riktigt.