2009-12-18

Högsäsong.

Om man någon gång under året, verkligen vill ta chansen (jag har gjort karriär på det nästan), att kritisera, håna och urinera på sportjournalister. Ja då är det nu man skall hugga till. För ivriga journalistdissare är det jul, nyår, påsk, midsommar och sommarlov på samma gång. Anledningen? Inget händer. Absolut ingenting av värde händer överhuvud taget. Resultatet för en resultatdriven sportmurvel blir att du tvingas hitta ett och annat dammkorn, döpa det till "fjäder" och producera en hönsfarm. Tro fan det blir tuppjuck då på redaktionerna.

Man kan alltid räkna spaltcentimeter och dylikt om man verkligen vill göra sig besväret, men jag använder hellre mitt högst ovetenskapliga text-tv index (TTI). Låga 300-nummer=stora nyheter. 303 är ettan, the shit. Den kan komma att flyttas ner under dagen, men försvinner aldrig till andrasidans rubriker på 301. Under den gångna veckan har det hetaste stoffet handlat om Conny Karlssons tränarlicens.... Det är hur heta sportnyheter vi har att förhålla sig till just nu. Vidare har ett mindre missförstånd om Tobias Hyséns rehabilitering skapat en mindre hysteri, med arga texter och krönikor och snart drar ju en juniortävling i ishockey igång. I g e n.
Ja
Leman,
det är bara du
som egentligen bryr dig om det förutom spelare, ledare OCH föräldrar. Och är det inte så, är du i alla fall en mästare på att låtsas.

Generalexemplet just nu är annars någon form av skandal kring Markus Allbäck. Allbäck den stackarn, fick en svår och tuff barndom med en farsa som är inbiten öisare. Men i övrigt har jag inga större problem med honom och jag var en av alla de tusentals blåvita som applåderade hans skadesorti på båren från derbyt i våras. Just nu får han skäll av Robert Laul. Han ställdes mot väggen väd gäller ett pratminus av Zlatan i SvD. Allbäck är ju inte dum i huvudet, så han var nog väl medveten om hur de kommande rubrikerna skulle sett ut om han svarat på annat sätt än han gjorde. Att Zlatan inte sagt som han gjorde. Således tar han "heder och ära av någon som inte kunde vara där och försvara sig". Typ. Jag har läst utskriften av intervjun i SvD. Ur den är det ganska svårt att avläsa om Zlatan ifrågasätter att satsningen på Allbäck som assisterande är seriös, dvs som en långsiktig lösning i tränarstaben som heltidsanställd tränare. Vid tiden för intervjun, var Allbäck fortfarande aktiv i Öis och hade bara tagits ut som assisterande till en enda träningsmatch. Få om någon visste mer om saken just då. Den andra tolkningen är ju att Zlatan ifrågasätter Allbäck i sig och de som utnämnt honom som oseriösa. Gissa vilken tolkning sportbladet hade valt.... Det hade blivit ett avslöjande om schismen mellan Zlatan och Allbäck, storbråket som håller Zlatan utanför landslaget samt fan, hans moster och Nou Camp 86. Sammantaget är det dock exakt lika korrekt att anklaga SvD för felcitering som att inte göra det. Såvida inte Zlatan, Saida eller Bosse Petersson går in och förklarar hur Zlatan tänker. Allbäck tog det logiska beslutet. Det enda han bevisade var att han inte är fullständig idiot. Trots sin taskiga barndom. Ett dammkorn blev en hönsfarm. Men att skälla på Laul är också att göra det lätt för sig. Vad skall han annars skriva om. På Spåret? Inget händer ju.

Så jag unnar helt enkelt 90% av Sveriges sportjournalister, i synnerhet de som gillar fotboll, en låååång vintersemester. Skit i texten. Publicera helsidor med snygga bilder bara om ni nu inte har några långa bra reportage på lager sedan tidigare. För era försök till journalistik just nu är orättvisa framför allt mot dom själva.

Men jag får ju aldrig som jag vill och väntar således tåligt på del 5 i artikelserien om Conny Karlssons tränarutbildning. Och hoppas verkligen att herr och fru fotbollsjournalists inre samvete och ego, saknar Royal League lika mycket som vi supportrar gör.

3 kommentarer:

Jim Jidhed sa...

Jag älskar småkronorna! Så vi är alltså två sammanlag då? Och Wikegård. Tre.

jozo sa...

åsså jag, fyra!

eller älskar och älskar, jag tittar på jvm med samma förtjusning som när jag kollar Gothia Cup. Ungdomar som är förvånansvärt duktiga för sin ålder men ibland inte riktigt får ihop koordinationen.

Anonym sa...

Jag håller med dig i stort. Men felcitering är det inte frågan om, möjligtvis feltolkning av citatet. Konstigt att så få vet vad ordet citera betyder. Inte ens Lars Lagerbäck. Han borde ha på fötterna innan han uttalar sig, tycker man.