2011-02-11

Vikande popularitet för skidsporterna att vänta

Lite i smyg har TV4 gjort klart med rättigheterna för längdskid-VM om två år och världscupen i skidskytte nästa år. De följer sin trogna bana och snor åt sig godbitarna när SVT gjort ett hästjobb och ordnat till riktigt bra TV-produktioner och fixat ett stort intresse. Vinterstudion är fortfarande det i särklass bästa sportprogrammet på TV.

När TV4 tar över är det väl bara att vänta vikande tittarsiffror och minskande intresse för dessa sporter. Allsvenskan har tappat kraftigt i popularitet sedan TV4 tog över och det är nog ingen tillfällighet utan jag tror på allvar att det har ett samband. Vi sportintresserade är nog de mest konservativa av alla tittare och vi vill inte att våra favoritsporter skall förstöras av en massa trams som sidlinjeintervjuer med tränare med flackande blick, målskyttsintervjuer (oj, vilken idioti det var) och andra ”förnyelser”. TV4 har en sjukdom som innebär att de till varje pris måste ”förnya TV-mediet”. Det kanske funkar när man gör nöjes- och plojprogram men det fungerar uppenbarligen inte på sporttittarna. Vi tycker att sporten är tillräckligt spännande och intressant i sig så att TV4-tramset inte behövs. Efter det förlöjligande hån mot skidsporterna som många TV4-företrädare ofta uttryckt kan man undra hur de kände sig när deras kanal köpte rättigheterna. Hoppas de har laddat med långkalsonger (Ullfrotté rekommenderas varmt).

Sedan är det det där med reklamen. Jag vet att TV4 är en kommersiell kanal som jag kan se gratis men avbrotten förstör verkligen en sportsändning och jag betalar hellre TV-licens och slipper reklamen (just i sportsändningarna). Så rik är jag och lever ofta efter mottot "man får vad man betalar för". Så vid närmare eftertanke kanske jag bör förvänta mig skit i TV4 eftersom det är "gratis" .

2 kommentarer:

Cliff sa...

När TV4 sänder är det bäst att stänga av TV:n och kolla på datorn istället. Både under fotbolls-VM i somras och alpina VM nu så är webb-sändningarna fria från reklamavbrott.

Adam sa...

Ni är så mycket bättre på att uttrycka mig än vad jag själv är.