2006-02-28

Jag längtar hem

Planerna är vita, läpparna är blå. Tack vare.....

Inte växthuseffekten i alla fall. Jag läser om växthuseffekten, lyssnar på radio om växthuseffekten samt ser på TV om växthuseffekten. Men jag ser ingen, känner ingen växthuseffekt. Däremot saknar jag den. Jag fryser. Var är mitt vanliga vintergöteborg? Tre plusgrader, styv kuling och duggregn dygnet runt? Det får räcka nu. Det finns en del väderannikor som tror att folk vill ha snö på gator och torg. Barn vill ha det. Själv är jag vuxen. Barn gillar förutom snö, att äta sand, julafton, födelsedagar, pissa i poolen och Electric Banana Band. Jag längtar hem till mitt vanliga vintergöteborg igen.

PS Att jag på grogg skulle gnälla om vädret var ganska otippat när det startade. Men nu får det fanimig vara nog och det här kan inte vara bra för våra gräsmattor. Går tjälen ur innan midsommar?DS

3 kommentarer:

Anonym sa...

Poesi på hög nivå!! Litteraturpriser till Bruce!

Anonym sa...

Är det inte växthuseffekten och hålet i ozonlagret som gör att vämen inte stannar kvar i atmosfären vintertid. Likadant som den resulterar att jorden inte skyddas av solljuset sommartid?

Jag vet inte - jag sov på fysiklektionen och är inte mer metrolog än tjejerna på TV3.

Bruce Banner sa...

Åsa:
Det är växthuseffekten som gör att värmen stannar kvar sägs det. Värmestålarna som studsat ner mot marken från solen, reflekteras ner på marken igen.

Ozonlagret skyddar mot UV-strålning i allt mindre grad. Det drabbar bland annat folk som bor nära polerna tex i Australien och Nya Zeeland. Men vafan, vi har det ju kallt och skönt i bilen om sommarn...