2010-04-08

Jag har kysst min andra tjej på 13 år.

För det första har jag bestämt för mig att jag lade ut en väldigt finstämd kontaktannons här inne härom veckan. Helt utan resultat. Skärp er!

Var på dejt igår. Och jag lovade min personliga go-to-girl som vill vara anonym, men vi kan kalla henne Norm, att jag skulle skriva en krönika med just den här rubriken. Det slog mig inte då att den kunde tolkas tämligen pedofiliskt. Men rubriken är samtidigt en så utmärkt symbol för mina taffliga närmanden mot det otäcka könet, att det bara måste stå kvar.

Hur mäter man erfarenhet? Jag fyller 34 i år, har begravt vänner och släktingar, friat och fått ja, jobbat inom såväl industrin som vården och byrokratin samt fött upp en valpkull och tidigt sett att den där Marcus Berg kommer bli "hur bra som helst". Som vuxen och singel är jag dock en fullständig novis. Bob Hansson skrev Kärlek-Hur fan gör man? Jag har för mig att det var ur perspektivet att han aldrig haft några längre relationer och intervjuade folk som visste. Jag vill läsa en Singel- Hur fan gör man? Jag är hopplöst ogenerad i sällskap med kvinnor, jag jobbar med nästan enbart kvinnor, har varit sambo med 1-2 kvinnor under hela mitt vuxna liv och så vidare. Jag pratar med dem som med vilken annan dude som helst, samtidigt som jag alltid väljer angeredsbrons utsikt från halva vägen ner, framför att gå fram till någon jag aldrig sett och bara börja prata.

Att bara gå fram och prata, slapp jag dock igår då jag stod offer för en sällsynt indiskret ihopfixning. Syster Bex hade gett mig stränga förhållningsorder om att inte köpa blommor (hur fan ska man kunna veta att det är off limit?) och verkade uppenbart nervös över att jag skulle göra det ändå. Men jag var on my best behaviour inledningsvis och skötte den biten till punkt och pricka. Sedan kommer vi till min spetskompetens. Singel-Hur man fan inte gör.

- Diskutera inte med någons urrigning, hur vackert den än blänker i månljuset.
- Undvik helst diskussioner kring det faktum att du är nyseparerad från ett halvt liv som samboförlovad. Extra plus i kanten om du klarar av att skippa detaljer kring när, var och hur det tog slut med exet.
- Bli på sin höjd salongsberusad
- När motparten berättar negativa saker om sig själv, ge inte feedback som "skitsnack", "bullshit", "det dummaste jag hört" samt "äh! fuck off".
- Ärlighet varar inte alltid längst. Det är bättre att ursäkta sitt rökande med en vit lögn om att du försökt sluta flera gånger, än att försvara det som en del i din bantningsplan under våren varför du nyss börjat.

Nåväl, jag fick i alla fall en barmhärtighetskyss, god bless her.

När jag tänker efter undrar jag om jag kommer läsa den där singelboken ändå. Jag tror inte jag vill lära mig. Jag är nog för djävla gammal för att lyda under några dejtingregler. Jag orkar inte bry mig om osynliga bullshitnormer om vem, vad och hur du skall vara. Det är tillräckligt jobbigt att vara sig själv för att låtsas vara någon annan.

Jag är den fantastiske Bruce Banner - världens sämste krograggare. En snäll, latent-briljant själv och samtidsföraktare som gillar fis och finkultur, men ändå kan utveckla starka aversioner mot dom som håller med. Jag söker en emotionellt hel eller halvstörd ickerobot som uppskattar ärlighet. Stämmer det in, kom fram vettja. Jag är snubben i baren som står och blänger på någon av servitriserna. Jag vill inte ha barn, aldrig flytta ihop och när Blåvitt har hemmamatch kommer du under de 90 minutrarna bara existera i min värld om du just då står bredvid mig. Ska vi knulla?

11 kommentarer:

hat sa...

Strålande!
Vuxen-singel-livet är sjukt svårt.
Jag super ner mig och går på boll istället...

Guldheden B sa...

Dude, din briljans fick mig nästan att grina.

Anonym sa...

Rolig och läsvärd text.

(Bob Hansson är det om man får vara petig. Bra bok.)

Country-Brandt och Country-Glenn till Knätofsland sa...

Dude, det var tamejfan det vackraste jag hört sedan jag konfirmerade mig.

Bruce Banner sa...

Oj, Hansson ska det vara. Ändrar det när jag kommer åt en dator

Anonym sa...

Dude, du är ett geni! Du har ett fantastiskt fint jobb nu men om du vill byta kan du alltid bliförfattare eller journalist.

/ Brokken!

becka sa...

Åh så strålande bra! Underbar läsning.
Jag står så klart fast vid det jag sa att du inte kan komma med blommor om du aldrig någonsin träffat henne innan, vilket du inte hade. I så fall kan du lika gärna ta på dig gabardinbyxor, dra upp dem till hakan och vattenkamma dig när du ändå håller på...
Bjud på en drink var mitt tips, följde du det lika slaviskt som mitt första råd?
Jag tror stenhårt på att vara sig själv redan från början. Jag har på mina första dejter, alternativt krogragg, deklarerat att håller du inte på Blåvitt är du inte välkommen, jag har gett synnerligen olämpliga komplimanger, tvingat hemsläp att sitta och titta på Spiderman mitt i natten, dragit olämpliga skämt o.s.v. Och det har funkat utmärkt! Funkar det inte har man ju ändå träffat fel person.
Be yourself broder Bruce, du är en av de bästa själven jag känner.

Kim sa...

Bruce, bra skrivet, men jag har en fråga; Är du snygg?

Bruce Banner sa...

Kim:
Det är en bra fråga beroende på om jag har en bra eller dålig dag. Känner jag mig nere, brukar jag balansera upp det med en väldigt positiv tolkning av en spegelbild. Jag är snygg när jag är ledsen helt enkelt.

Rent objektivt är jag nog rätt medelmåttig, 3-8 överkilon, hyfsad hållning, heroinaktiga ögon samt ett hårfäste jag är rätt nöjd med. På en skala mellan Rasmus Elm och och Fredrik Ljungberg (när han hade hår), skulle jag väl säga... Anders Svensson ungefär fast med en anständig frisyr dvs.

Bruce Banner sa...

....och ingen bajsfläck på näsan.

anna sa...

heja dej!