2008-06-30

Eviva España - Leve fotbollen

En seger för fotbollen. Så har många beskrivit den spanska armadans revanch igår. Så är det, därav inte sagt att en eventuell tyskseger, hade varit en förlust för fotbollen. Sedan Klinsmanns intåg som Führer för das Fussball, har den rågblonda tyska ungdomen blivit allt mer offensivt, naivt, fartfyllt....sydländsk. Och nej, det skriver jag inte för att halva Groggs syskonskara består av åsneenvetna tyskvänner. Dom har blivit roligare, förr var dom mer kult än kul. Mustaschprydda schweins som hette namn likt Uwe Bein, Rudi och Jürgen. Nu är där latinos, turkar och polacker. Hitler vänder sig nog i graven, men det kan han gott göra.

Fan, jag kan inte låta bli att "mention the war" när det kommer till Tyskland och fotboll. Det är fullständigt omöjligt. Och det är inte bara jag. Inte ens Siwert och Bob, kan låta bli när de sitter där i sina lederhosen, knaprande på wurst und saurkraut i en medelstor nordtyrolisk ölhall, lallandes med i Abba-hits mit das Ompaompa-band.

Själv är jag spanienvän och har så varit sedan Mexico 86. Det är inte för inte som jag tillagar Hisingens godaste Tortilla de patata. Avundsjuk som jag är, unnade jag inte Danmark all den beröm och feta cred de fick då och njöt riktigt ordentligt när Butrageño sänkte dem på egen hand. Spanien är allt jag älskar och hatar med fotboll. Jag älskar den snabba, offensiva kortpassningsfotbollen. Små kvicka camerados som vill vinna med stil. Spelar du tråkigt, spelar det ingen roll om ni vinner ligan för första gången på 5 år, så fuck off! Eller hur Capello? Det finns kort sagt en stor charm i att alltid göra allt, med största möjliga finess. Den stora synden är inte att misslyckas, det är att aldrig försöka.

Samtidigt hatar jag inställningen om att det skulle finnas någon sorts alternativ tävlan i tävlandet. Något sorts överklass-kasst stilpoäng likt fjanterierna i backhoppning (hoppar du längst, så hoppar du längst). Som om en tidig ledning med 2-0 och 75 minuters kontrollfotboll skulle vara omoraliskt. Som om fotboll vore showbiz i stället för idrott. Den inställningen finns tyvärr starkt representerat i Spanien och inkorporerat till fullo i den all världens ondska vi normalt kallar för brasilianska ligan.

Men säg det lag som inte har sina mörka sidor. Filmarhataren Siwert kanske helst inte vill tänka på hur Tysklands två senaste VM-guld gått till. Och djupt längst inne i ditt inre Bob, så kanske du snart välkomnar möjligheten att börja hata C. Ronaldo fullt ut, utan samvetskval. Redhead som du är.

Nu är EM över och många kräver Lagerbäcks avgång. Jag instämmer men nöjer mig inte där.

TV4 minus möjligen fröken Brolin (som verkar vara en käck tjej)
Lagrell
Mats Olsson
Resten av Expressen/GT
Fotbollskanalen.se (för att undvika ev. missförstånd)
Henke Larsson
Erik Edman
Canal+ (TV4 äger ju skiten nu)
Jennifer Wegerup och hennes CV

Ni kan gott avgå ni också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

www.kickaboll.blogg.se

Anonym sa...

Avgå Bruce!