2008-06-17

Tankar om TV

Efter en vecka i Österrike har jag sett EM-matcherna med kommentatorer som pratar tyska. Eftersom mitt tyska ordförråd inskränker sig till sådant jag lärt mig från Hollywood-produktioner från 50-och 60-talet med Clintan eller Richard Burton i rollerna var det inte mycket jag förstod. Ändå hade jag oftast bättre behållning av matcherna än när jag ser matcher hemma. Jag kom fram till att det där med kommentatorer är överskattat och onödigt. Kommenterandet är en rest från den svunna epok då radion var vårt viktigaste etermedia och kommentatorns roll var att beskriva vad som händer för de som inte kan se det själva. Idag ser man själv vad som händer och en person som samtidigt talar om vad som händer är helt enkelt onödig. Ta bara några axplock från en av matcherna igår:
”- Det var en dålig utspark från Lehmann”
”- Ballack till Lahm som får in den till Klose som tappar bollen”
3-minutersskylten visas:
”- Nu har Österrike bara tre minuter på sig att få till något”

Pladder som inte tillför någonting utan bara stör. Kommenterandet har inte utvecklats sedan Lennart Hylands tid. Bisittarens roll är mer motiverad i de fall han verkligen tillför något utöver vad man kan se själv, men det är alltför sällan. Jag har alltid gillat de bisittare som inte säger så mycket, de har fattat vad jag vill ha. Är man flera som tittar på matchen tillsammans så sköter sig kommenterandet av sig själv vilket Bruce så fint beskrivit. I dessa digitala TV-tider när det finns en mängd kanaler, kan det inte finnas en idé i att på en kanal sända matchen utan kommentatorer och fjantar som skall lämna sina kommentarer från sidlinjen under match? En råutsändning av matchen med endast publikljudet helt enkelt. Jag hade direkt betalat för det.

Ser att TV4 köpt Canal+ i Sverige. Jag anade att något skit var på gång när Strandberg värvades. Sedan ansåg sig tydligen hennes ex vara tvungen att övertala sin chef om att köpa hela kanalen för att komma henne nära. Ni vet mina tankar om TV4s produktioner. Om TV4s pajaserier även införs i Canal+ så kommer jag att efter nästan 15 års abonnemang att lägga mina pengar på annat än att skicka dem till Canal+.

Utan reklam får man betala för TV säger de som försvarar all reklam under EM i TV4. Det är sant, men jag tillhör dem som kan tänka mig att betala för att slippa så mycket reklam (ett av Canal+ trumfkort tidigare). I söndags mellan 20-21 var det Sportspegeln i SVT och EM i TV4. Trött och överlastad av sport som jag var så fastnade jag för dokumentären Palace Hotell i SVT2 istället. Det var en underbar dokumentär om 94-åriga Maja som drev hotell i Hultsfred på egen hand. Ett varmt, fängslande porträtt som jag inte tror hade sänts i någon kommersiell TV-kanal, men jag kan ha fel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är synd om människan, som någon sa när TV4 grundades.

Anonym sa...

Vem är Strandberg?