2008-06-19

"Ta fram turken i er!"

”Ta fram turken i er!!”, skrek min sambo igår efter 75 minuters spel. En klockren uppmaning till svenskarna att rycka upp sig och forcera in två bollar på känt turkiskt vis. ”Ta fram turken i er” kommer garanterat att skrikas fler gånger om vårt lag (mot förmodan) kommer att ligga under i slutet av andra halvlek. Tyvärr fanns det inte någon i svenska laget med något turkiskt i sig utan det gick som det gick. Det var snöpligt att Sverige åkte ur, även om det låg på lut när man läste hur segervissa många tyckare och spelare/ledare var. Då går det nästan alltid åt skogen för svenska lag. Jag tror till och med flera uttalade den fördömda frasen ”Vi har det i egna händer” efter Spanien-matchen och redan då började jag förstå vart det lutade.

Det fanns få saker att glädja sig åt igår, förutom Alex besked att han nog spelat färdigt i landslaget och att TV4 får lägre tittarsiffror under resten av EM. Så få blåvita landslagsmän som möjligt är bra för Blåvitt och så få tittare för TV4 som möjligt är bra för TV-världen. Alex spel i Blåvitt har lidit av att spela alltför många matcher med landslaget på karriärens senhöst.

Holland och Portugal har spelat alldeles för bra i gruppspelet för att vinna EM. Hollands överlägsenhet nu liknar den de hade under VM-74 (säger de som är gamla nog att komma ihåg) och det lekfulla landslaget åkte på en propp mot ett disciplinerat Västtyskland. Italien är nog dessvärre de jag tror kommer att ta hem det hela och främsta utmanare är Turkiet och Tyskland. Själv hoppas jag på Tyskland eftersom jag gillar Ballack, Frings och Podolski. Att ha en spelare som heter Schweinsteiger i laget gör inte saken sämre. Klose var min absoluta favorit i VM 2006, men han får allt börja göra lite fulmål igen för att min kärlek skall blossa upp på nytt.

Nu är det inte så långt till den kära Allsvenskan sätter igång igen. Strömvallen och Behrn Arena here we come!

Inga kommentarer: