2007-02-08

Förra årets...

Loser.

Nej det är inte Zinedine Zidane. Kom och tänka på honom under dagens landskamp mot Egypten. Hemmalaget passade bollen till en mittfältare vid namn Zidan och Ola Wenström kände sig nödd och tvunget att understryka att det inte var Zinedine Zidane. Ni vet han berben/fransmannen/algeriern som slutat sin aktiva karriär.

"Det är det här han kommer bli ihågkommen för". Minns ni den klyschan från i somras? Det gör jag, men det är inte därför jag kommer ihåg honom, faktum är att det tog rätt lång tid innan tanken for iväg till den franske skallen som sänkte Materazzi. "I sin sista match, begick han ett ödestigert misstag". Så lät det väl ungefär dagen efter finalen. Jag tror inte det. Jag vägrar tro att Zidane helt plötsligt i en VM-final, skulle göra bort sig på grund av en så simpel sak som en pik mot hans syster. Den sortens släktforskande förolämpningar av kvinnliga familjemedlemmarnas yrke och sexuella preferenser är vardagsmat i Zidanes värld. Inte minst på planen. Så den enda anledningen till att det var detta som fick det att brista för Zidane, skulle ju rimligtvis vara för att han nyss fått reda på att det stämmer....

Men det tror jag som sagt inte på.
Nej jag är i stället övertygad om att det inte brast alls för Zidane. Jag tror att hans skalle var en helt medveten och planerad handling. Två flugor i en smäll. Dels sänka Materazzi och dels reta upp honom tillräckligt för att på ett dumt sätt ge igen. Zidane sänkte Materazzi och ingen domare såg någonting. Tyvärr för hans del visades spektaklet upp i repris på storbildsskärmen. Fjärdedomaren såg det och påtalade det för huvuddomaren som visade upp det röda kortet. Zinedine gjorde inte bort sig. Han hade bara lite otur.

Men förra årets stora loser, skapades dock i samma match. Paolo Maldini. Denna gentlemannaback. Rik, bildskön samt uppskattad och respekterad i antagligen hela Italien och djupt älskad i halva Milano. Så jag tycker inte synd om honom, men känner ändå med honom. Maldini gjorde sitt första VM 1990 och åkte ur semifinalen på straffar mot Argentina och 94 var det dags igen då dom i stället förlorade finalen på straffar. I EM 92, 96 och 04 åkte Italien ur redan i gruppspelet, men förlorade finalen 00 mot Frankrike på övertid och sedan golden goal. Glömt något? Visst fan. Ut i kvarten mot Frankrike på straffar 98 samt ut i åttondelen mot Syd-Korea på golden goal 02.

Paolo Maldini hann spela 8 mästerskap, men när han för första gången på 16 år inte tillhör Gli Azzuris mästerskapstrupp, så går dom och vinner hela skiten! Ett VM till råga på allt och på straffar.

2006 års största loser bara måste vara Paolo Maldini.

3 kommentarer:

becka sa...

Ja surt sa räven...Då var det bevisat att det var han som stod i vägen för lagets framgångar. Ett tungt kors att bära.

Anonym sa...

Jepp.
Hade han varit med så hade inte Grosso fått lira. Och då hade det varken filmats till sig straffar, skjutits straffar eller grisat till sig mål. Världens bäste försvare fick aldrig vinna något på landslagsnivå. Det är en aning sorgligt.
/ Klimpen

Anonym sa...

Liknar Bengan i Blåvitt. Jag ger mig fan på att den säsong Bengan lägger av så vinner Blåvitt en titel.