2009-01-27

Underbara, älskade

FÖRBANNADE MÅL!

Andrès Vasquez. Minns ni honom? Det gör jag och det smärtar mig. Situationen kring Vasquez gör mig nedstämd på samma sätt som när man hör om före detta spelare och ledare i Blåvitt som har problem med spriten. El angelito var min personliga kelgris i flera år i Blåvitts U och A-trupp. Från 14 års ålder tog han för varje år som gick ett stort steg i karriären, ofta som rekordung. Han gjorde allsvensk debut som 17-åring och blev den dittills yngste att få ett A-kontrakt med Blåvitt. Sedan hände något. Jag är osäker på om allt är målets fel eller om det bara var den utlösande faktorn. Första omgången 2007, visade det sig faktiskt att Andres inte alls skulle spelat från start egentligen, om det inte varit för licensstrulet med Jonte Berg. Så här i efterhand frågar jag mig om han inte var lite i onåd hos tränare och sportchef redan då.

Förfallet kanske inte inleddes från och med Maj 2007, kanske måste man skruva tillbaka klockan ungefär ett halvår. Det tog slut med tjejen, varpå han flyttade hem till sin farsa igen med allt vad det innebar. Han fick i Javier De Pedro en extremt osund förebild. På alla träningar såg man hur Andrès tydde sig till och såg upp till De Pedro. De Pedro tyckte om sena nätter, mycket sömn och dålig mat. Balansen i inflytande vägde allt mer över till det negativa på Andrès. Målet, "tvåa på youtube" och den i några veckor, absurda mediaexponeringen kring hans person blev väl den utlösande faktorn som kulminerade kring sommaren 2007. Skall man anklaga Blåvitt för något i efterhand, så bör det vara att man skulle hållt media i hårdare tyglar under de där veckorna. Hybrisen i Vasquezklanen kom som ett brev på posten.

Idag, med allt som har hänt sedan dess, finns det en del som ler skadeglatt åt Vasquez´ håll i hans svårigheter att få speltid i Schweiz samt att hitta en ny klubb. Det är lätt att hånfullt ironisera över Ajax, Real Madrid och alla klubbar farsan hävdade att han skulle gå till. Jag blir bara ledsen, jag önskar killen allt gott. Och Javier Vasquez har rätt i en sak. Det underbara, älskade och förbannade målet har betytt mer för Blåvitt tror jag än vad vi inser.

Vad hände kring Blåvitt våren 2007? Jo en rättegång, med Sella och två fd ledare vid skranket. En hord blodtörstiga journalister samt en del direktbloggare från rättegången vilka jag trots att det gått en tid, fortfarande anser förtjäna en två månaders elchocksbehandling i testiklarna. Rättegången var medialt sett fullt i nivå med tex Knutby-fallet. Mitt allt detta kom Andrès Vasquez´ rabonadönare i bortre krysset som grädde på moset i en fantastisk match för både Blåvitt och Andrès själv, vilket vände allt det där. Det skapades fokus på något annat än skattetjafs och Sveriges förenade fotbollskrönikörer fick något annat att breda ut sig om än femöresmoral i frågor dom inte förstår sig på. Hur detta i efterhand påverkade och gynnade IFK Göteborg, är svårt att säga exakt. Hur trycket på och stämningen i klubben hade varit utan målet. Men det var en skänk från ovan oavsett. En jävla lotterivinst. Tyvärr en för huvudpersonen jinxad vinstlott. Jag kom och tänka på allt detta när jag läste om John Whittaker idag. Ibland är det vi drömmer om, det sista vi behöver.



Oavsett vilket, är det definitivt möjligt att vi får se honom i en återkomst på Gamla Ullevi i år. För något av motståndarlagen. Med ovan nämnda perspektiv, vill jag inte höra talas om några jävla burop eller nidramsor. Det skulle kännas otacksamt och ovärdigt. Ett TACK duger gott för mig.

PS. Om någon undrar, så är jag medveten om ironin i att den mediala exponeringen kring Vasquez på många sätt räddade oss, men sänkte Vasquez karriär. Men det gör bara att allt känns ännu jävligare. DS.

21 kommentarer:

VideoVixen sa...

Det ryktas att Vasquez inte kommer till Sverige i år.

Anonym sa...

Om verkligheten är som sagan så mognar Vasquez en dag. Slår näven i bordet, förklarar att hans fara har haft fel och att det är bäst att på egen hand rädda sin karriär.

Därefter ringer Vasquez till Erlingmark som får förklara att Andres visst kan bli en bra spelare, men att en förutsättning är att sluta sitta och käka jordnötssmör framför Cartoon Network och börja göra jobbet istället.

Att han kan lura alla polare att det är livet att vara fotbollsproffs trots att man inte får spela kanske gör att det känns bättre här hemma. Men det är inte här han bor och det finns alldeles för många exempel på proffs som inte vågar återvända till allsvenskan eftersom de är rädda att inte kunna studsa ut i europa igen. De är rädda att inte räcka till.

För inte ens Javier Vasques kan argumentera för att svensk "knäckebrö'fopoll" är sämre för en spelare än att inte spela alls och träna ljummen gåfotbollinförmatch-träning.

Anonym sa...

Som alltid, bra texter.

Andres var även min stora lilla favorit och han bar ett tungt lass på sina axlar. Ett tag trodde jag att de skulle infrias.

Vemof.

Anonym sa...

Bra läsning!

Två kan hända naiva frågor:
Hur långt är steget till att se honom i de vackraste färgerna igen?

Hur troligt är det att Andrés-affärens alla kort nån gång kommer synas på bordet?

Bruce Banner sa...

Man skall aldrig säga aldrig även om det känns jävligt långt borta i dagsläget. På alla sätt och vis. Oavsett vilket får vi väl hoppas på att Andres blir störtförälskad i en bra tjej, med mer skinn på näsan än Frida Östberg och som får ordning på honom igen.

Anonym sa...

En nyanserad och fin text, riktigt intressant! Tack.

Anonym sa...

Det känns som om det ligger, i alla fall en mindre kennel begraven på Kamratgården angående den här situationen.
Talesättet "Det är inte ens fel när två träter" känns ganska passande.

I vilket fall så ser jag gärna att Andres kommer tillbaka, bara han har klippt navelsträngen.

Som Herr Bruce säger. Det finns inget som kan räta upp en man, som kärleken till en bra kvinna.

Alltid ett nöje att få ta del av dina texter. Tack.

Anonym sa...

Briljant! Som alltid.
Där har du synopsis till din debutroman. Finns många bottnar och vinklingar på den historien.

Anonym sa...

Mycket bra skrivet! Mil före annat oreflekterat sportdravel.

Siwert Band sa...

Fantastiskt bra skrivet! Att det vilar en förbannelse över artister/trixare i Blåvitt är väldigt tråkigt.

Anonym sa...

Andres har väl varit ihop med Jennifer ett bra tag nu, minst 1,5 år väl? Är inget fel på henne men jag ser inte hur det skall vara relevant för hans fotbollskarriär?

Anonym sa...

Då är väll Jennifer den rätte då! När den rätte kommer då klipper han navelsträngen kammar sig och börjar spela fotboll igen. Och inte i någon korp-liga som den Schweiziska näe, blåvitt ska dé va!

Carina sa...

Du har gjort det igen Bruce, gillar med Vasquez och kan inte låta bli att tänka fan också.

Anonym sa...

Intressant läsning!

F.ö.: JOHN Whittaker? Ser att du fått din beskärda del av hästhoppning genom åren...

Bruce Banner sa...

Haha, Jack Whittaker skall det givetvis vara. Huvudet är inte alltid på rätt plats när man skriver mitt i nattpasset. Men jag låter det stå kvar. John, var det han som hade den där vita hästen?

Vad fan hette den där hästen nu igen?

Bruce Banner sa...

Milton! Så hette den.

Yeahns sa...

Som alltid möcke bra!

För övrigt så tycker jag - i mina hittills gångna 21 år - att Master Bate kan vara ett av de fyndigaste nicknamen någonsin!

Bruce Banner sa...

Yeahns:
Nja, jag är nog lite mer avis på signaturen Culo Shaker.

Bruce Banner sa...

Kan för övrigt meddela att jag tagit tag i Love, på din inrådan på allvar. Riktigt bra, men inte bäst.

Anonym sa...

Next Milton!

Anonym sa...

...och jag som inte fattar något av nicken, vad är storheten med "master bate" (förutom närheten till masturbate) och "culo shaker"?