2009-04-27

Jag hatar Öis, men...

Ja, jag tillhör kategorin öishatare. Det är jag, Bob S och ätten Hysén som lägger energi på detta. Att folk som var med 85 som blåvit, tycker annorlunda har jag ingen förståelse för, på samma sätt som jag inte förstår folk som var med 86 men ändå håller på Barca i la Liga. Jag hatar Öis. Deras skenhelighet, politiska retorik, deras sätt att poppa upp när det för tillfället går bra samt givetvis för att dom "äger" GP sedan generationer tillbaka. Jag hatar verkligen Öis. Det betyder dock inte att jag hatar alla öisare, även om jag rent generellt ser det som en dålig karaktärsegenskap när det kommer till att välja sina vänner. Jag var en av de tiotusentals blåvita som applåderade Allbäcks sorti från derbyt senast (det hände trots att ingen skrev om det).

Det är inte ofta jag blir rörd till tårar av idrott. Mikael Ljungberg gjorde det tre gånger. När han vann semifinalen, när han vann OS-finalen samt när han beslutade sig för att stämpla ur för gott. Jag tyckte om och respekterade Mikael så mycket att det verkligen retade mig att han faktiskt var öisare. Att jag på något sätt intalade mig om att han inte var öisare egentligen, utan bara framhävde sin öisighet i ren klobblojalitet, men visste instinktivt att det var skitsnack. Ljungberg älskade sitt Öis.

Björn Afzelius.... Få om någon har någonsin beskrivit kärleken till ett lag lika bra som Afzelius gjorde i sin hyllningstext för deras 100-årsjubileum. Han beskrev hur han höll på öis för att dom spelade rolig fotboll. Och till skillnad från alla andra öisare, menade han det. Ja han hade kunnat säga det (kanske inte kring 1985), till mig rakt i ansiktet, utan att få ett verbalt yxhugg i ansiktet. Han beskrev att han höll på Öis för att dom spelade en rolig fotboll, men det blev Öis av slumpen, att det lika gärna kunde blivit Blåvitt. För det finns inget creddigt sätt att börja hålla på ett lag.

Björn Afzelius var stockholmare djurgårdare (först), skåning, smålänning, öisare, överklass, vänsterintellektuell och tammefan allt jag brukar håna och förringa. Men framför allt var han humanist och idealist. Världen, Sverige, Göteborg och jag personligen saknar dig Björn.

I tider då vanligt hederligt civilkurage kan förvandlas till huliganism på löpsedlar, saknar vi folk som verkligen, verkligen står upp, tar ett steg framåt och säger NEJ. Så även om jag hatar Öis, kan jag inte till 100% njuta av all deras olycka då jag vet att Ljungberg och Afzelius deppar över det samma. Men för vad det är värt, är denna texten till er.

7 kommentarer:

Jenn sa...

Det har vi fått många frågor om. Vi blev gravida ovanligt sent efter ägglossningen, därför är vi nästan helt säkra på att det är en flicka. Även att vi inte är det så är det ju bara ändra färger på bloggen. Men som sagt, vi är väldigt säkra eftersom tt pojkspermierna dör snabbare och vi hade sex nästan precis vid ägglossning. Dessutom berodde det förmodligen på att jag missat p-piller och därför vet vi ganska säkert.

Anonym sa...

Lite off topic där kanske...

Bruce Banner sa...

Jenn:
Du får höra av dig om vilken sort det blev till slut. Jag blev nyfiken.

Anonym sa...

blir nog en öisare.

becka sa...

Haha hon svarar på en fråga jag ställde på hennes blogg om hur hon redan tidigt i sin graviditet kan veta att hon väntar en flicka...Jag trodde svaret skulle komma på hennes egen blogg och inte här. På tal om bloggande laddar jag för min första text på länge, får se om det blir av.
Angående ÖIS-hat så hatar jag ju GAIS betydligt mer.

Ignatius sa...

Mmm, Öis eller Gais kan man alltid fundera över, men det här inlägget handlade om att man kan respektera öisare även om man hatar Öis. Den distinktionen blir betydligt svårare när det gäller gaisare känns det som.

Bruce Banner sa...

Saxade bort ett pro-Barcelonainlägg. Sån skit är oacceptabelt.