2009-04-16

Lagkaptenens betydelse

Något som diskuteras alltmer med allvar i rösten av supporters och tyckare är valet av lagkapten i olika lag. Jag förstår inte riktigt allvaret i det.

I USA och framförallt i NHL har lagkaptenen en mycket stor roll. Han förväntas alltid tala med media, ställa upp på diverse jippon och vara frontfiguren för klubben/laget. Även i England har lagkaptenen en ganska stor roll. USA och England är två länder där hierarkin är väldigt viktig. Man skall ha en stark ledare och frontfigur som väntas leda flocken. Ett bekvämt sätt att frita andra från en del av ansvaret.

I Sverige fungerar det inte på samma sätt. Media kan/får prata med de flesta spelare och ledare, ledarstilarna är mindre formella och mindre hierarkiska. I Sverige är vi bättre på delegering och att få och ta ansvar längre ned i hierarkierna. Historiskt sett har ofta lagkaptenen röstats fram inom gruppen i sann svensk konsensus-anda. Jag kan dessutom inte säga att jag märkt någon skillnad på prestationerna på planen vem som är lagkapten i Blåvitt (eller landslaget).

Så det där med betydelsen av vem som är lagkapten är liten i Sverige. Att bli lagkapten är en hedersbetygelse för den som blir det, men påverkar endast marginellt något av skeendena på planen eller utanför i Sverige

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite mycket spekulationer tycker jag, låter inte som att du själv spelat i ett lag.

Bara närvaron av en bra lagkapten är en otrolig trygghet. Det behöver inte vara något som syns på planen, det kan märkas i omklädningsrummet eller på träningar. Jag är övertygad om att Niclas Alexandersson var tillförde mer för laget när han var lagkapten än vad Adam är idag. Och då menar jag givetvis mentalt och inte individuella prestationener på planen...

Ruben sa...

Niclas hade tillfört lika mycket även om han inte varit lagkapten.