2009-04-02

Enkel bojkott att genomföra

Mycket snack om bojkotten nu överallt förutom en flintad hockeybloggare på GT som verkar vara livrädd för att ta ställning. Vi på Grogg har ännu inte samlats kring runda bordet och avlämnat våra röster om för eller emot. För egen del är frågan ett ickeproblem. Jag har fan inte råd.

Eller det är inte riktigt sant. Jag tjänar omkring 15 000 innan skatt, varav mer än hälften går åt till räkningar och autogiron. Mat, ev. medicin, kläder, busskort och så har vi då nöjen... Att säga att jag inte har råd, vore att ljuga, men 400 spänn för en derbyplåt kräver en medveten omprioritering. Att försaka något annat, tex en bortaresa, konsert eller dom där svincoola solbrillorna. Går pengarna till Gais, har jag inte motivationen att göra detta. Inte minst sedan prispolitikens syfte att skinna mig och mina likar på så mycket det tammefan bara går. Så med eller utan en officiell bojkott, hade jag lik förbannat inte gått på matchen. Av ovan nämnda anledningar är jag således för bojkotten.

Efter årskorten återstår det c:a 16000 biljetter kvar att sälja. Av erfarenhet vet gais att två tredjedelar av de återstånde biljetterna kommer köpas av blåvita. Då har man valt att vilja mjölka ut maximalt av varje blåvit det bara går. Inget fel i det. Det är deras fulla rätt. Men det är också vår fulla rätt att ge fan i att gå matchen. Antingen för att det är för dyrt, eller i solidaritet för de som verkligen inte har råd. Sista ordet är nog inte sagt i den här soppan. Å ena sidan har Gais uppträtt drygt i offentligheten där man ljugit, blandat ihop korten och gjort rena logiska kullerbyttor (att familjeårskorten på gaismatcherna är billiga är ju verkligen en stor tröst för oss blåvita som vill se matchen..) när de försvarat sina priser, sedan har man gjort den ena eftergiften efter den andra och fler lär väl komma till gaisfansens stora förtret. Gaisfansen är sura nu, då hela processen synliggjort exakt hur beroende dom är av änglaskarans inträdespengar. Deras bluff är synad och min gissning är att hela soppan kommer sluta med biljetterna kommer kosta c:a 10 kronor mer än våra. 10 kronor för mycket!

3 kommentarer:

Glenn sa...

Bra skrivet! Själv tänker jag fan inte gå på matchen om dom så betalar mig. Är jävligt arg på hur dom bettet sig angående biljettfrågan.

Anonym sa...

Bruce, detta var på tiden, trodde du rymt till Yttre Mongoliet eller nåt. Bra skrivet som vanligt och på
Gais hemma går jag icke.

Ha dé

/Carina

becka sa...

För min del var bojkotten enkel och självklar, de kan glömma mina pengar!