2008-05-06

Hur bäst är Kalmar?

Två veckor innan den allsvenska premiären, var i princip alla överrens om att Kalmar skulle vinna SM-guld i år. Sedan hände supercupfinalen, Blåvitt spelade stabilt som tusan och tog en klockren 3-1 seger, där KFF knappt kan anses att ens ha varit nära. Dagen efter trodde "ingen" längre på Kalmar. Mitt cyniska inre, får mig att misstänka att Nanne medvetet ville förlora den matchen för att slippa allt snack om guldfavoriter. Att han lade in två stenhårda fyspass strax innan supercupen varav det senaste var på matchdagens morgon.

Skall man sammanfatta toppstriden efter 9 fullbordade omgångar, så är det först Kalmar, sedan ingenting och slutligen resten. 5 "topplag" ligger inom en poängs marginal, fast 5-6 poäng efter Kalmar. Frågan blir då: Exakt hur jävla bäst är Kalmar? Det är lite anmärkningsvärt att seriens 4 topplag är de samma som de 4 topplagen förra året. Den sortens kontinuitet i allsvenskan har varit ovanlig på senare år. Jämfört med de tre jagande lagen, har Kalmar dock haft tur, tur med skador. Jag tror inte att det beror på någon sorts ny, revolutionerande småländsk fysträning som förebygger skador, utan jag tror på turfaktorn. Blåvitt, ellos och Dif har haft 4-5 ordinarie och väldigt tongivande spelare skadade i minst 4 matcher under våren. Hade Kalmar haft lika många poäng om dom tvingats avvara Rasmus Elm, Rydström, Santin och Bagarn nu under våren? Jag tror inte det. Det är synd att det strax är ett långt EM-uppehåll, för man börjar kunna skönja tendenser till att Kalmars lycka, börjar förbytas till förbannelse. Spelschemat har slitit på den elva som i stort har startat varje match. Dom krampade sig till en seger mot TFF efter en inte helt solklar straff och räddade en frispark på mållinjen via ribban på övertid. På Borås Arena åkte dom på en smickrande 1-0 förlust och omgången innan hade dom nog förlorat eller åtminstone inte vunnit om inte Petter Wastå gjort sitt livs match.

Så även om dom är bäst, så är dom inte så jävla bäst. Vi ska bara vinna i morgon. Och vår förbannelse vad gäller skador, kan ju förbytas i lycka. Adam kör för fullt liksom Olsson som kunnat vila sig i form medan han kurerat sina, världens största vader. I morgon får vi dessutom svaret på om vår tränartrojka drabbats av mentalsjuka eller inte. I 9 omgångar har vi nästan totalt saknat det djupledsspel som är motmedlet till den höga press som våra motståndare sätter på oss. I 9 omgångar har det renderat i trångt med ytor på mittfältet, bristande kantspel och rörelse. I 9 omgångar har vi sett att alla våra tidigare försök att lösa problemet, inte har fungerat. Något måste hända nu. Min önskan? 4-5-1 med Sella och Hysén som väldigt offensiva yttrar. Min gissning? 4-4-2 med Tobbe eller Dallex bredvid Walle på topp.

*EXTRA* Enligt en färsk rapport från Kamratgården, spelar just nu, i skrivande stund Sella i samma lag som Walle, medan mittfältet är det samma som mot bajen. Men rapportör Sacamano, som verkligen kan konsten att låta bitter och pessimistisk över telefon, så är det för tidigt att försöka sätta en startelva hittills under träningen. Olle medverkar dock inte, medan Adam kör för fullt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla snälla snälla, låt Tomas bli frisk till imorgon.

Och för i helvete, låt Sella få chansen!

Vänta, jag lägger in ett jävlar också för att visa att jag menar allvar.

Siwert Band sa...

Sella från start? Låter otroligt, det finns alltid en junior som går före....

Anonym sa...

Visst har Kalmar haft relativt stor tur med skador men: De fyra första alternativen på ytterbacksplatserna har varit skadade hela eller delar av vårsäsongen: Carlson, Eklund, Sorin och Larsson.

Bruce Banner sa...

anonym:
Att jämföra med Blåvitt som i morgon troligtvis kommer att ha startat halvlekar med 7 olika ytterbackar i år.

becka sa...

Och så kan vi ju alltid hoppas att Elm, Rydström och Santin snart blir skadade..eller nu var jag kanske elak, men mitt onda jag kommer alltid fram under den Allsvenska säsongen, då vill jag att Blåvitt ska vinna TILL VARJE PRIS om de så ska innebära att de får gå över lik. Resten av året är jag snäll och from som ett lamm.