2008-05-04

Sportjournalistiken når nya höjder

Kommentatorn efter Bjärsmyrs brutala tackling på Petter Andersson som ledde till en saftig lårkaka "Bjärsmyr skulle ha behövts i hockey-VM, särskilt med tanke på hur spelet mot Vitryssland var igår." Jesus. Var är ambitionerna hos dagens "journalister"? Och kan vi åtminstone slippa allt tjat om hockeyn när vi kollar på fotboll? Hockeyn är en vampyr som suger till sig allt mediautrymme!
Angående tacklingen så är det rätt skönt med domare som lägger ribban så högt som Fröjdfeldt gör idag,(även om man av helt andra anledningar känner en välmotiverad avsky mot honom, läs 2004 på Råsunda), i stället för att blåsa sönder matchen. Vi kan inte spela som mesar om vi ska ut i Europa.
Så, nu är det dags för andra halvlek. Låt oss hoppas att inte Kim behöver göra hela jobbet även i den.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Får hålla med till fullo, dina Blåvita sympatier till trots. Sen så kan jag inte någonsin säga något positivt om Fröjdfeldt även om han är Sveriges bästa domare. Maken till kåthet för media har väl inte setts till på många år o dar inom fotbolls-Sverige.

Bruce Banner sa...

Gillar heller inte Fröjdfeldt även om han inte är sämst. Jag tycker flöjten får mer cred än han förtjänar. Strömbergsson är bäst tätt följd av Stålhammar.

2004 i cupfinalen, var det dock Leif Sundell som dömde. Roten till allt ont och mannen som skapade myten om att "allt ont kommer från Borlänge".

Anonym sa...

Ahh fyfan för Leif Sundell!

Siwert Band sa...

Håller med Bruce. Strömbergsson är bäst. Stålhammar är lite väl benägen att visa det gula kortet.

Visste faktiskt inte att Leif Sundell inspirerade Familjen, maskeradligan och annan ondska från Borlänge till sina illdåd. Men det skulle inte förvåna mig.

Bruce Banner sa...

Siwert:
Så är det. Sugarplum Fairy, Lasse Nilsson och bröderna Alvarez icke att förglömma.

becka sa...

Sugarplum Fairy, dessa överskattade små gossar:-)

becka sa...

Bruce>> Men herregud vilket hjärnsläpp! Visst fan var det Leif Sundell *skäms* Men jag tänker fortsätta avsky Fröjdfeldt ändå;-)

Anonym sa...

Bruce och Siwert;

Var det inte Strömbergsson som gav en horribel varning till Svarte-Marcus mot Kalmar förra året, vilket gjorde att han felaktigt missade sin avslutningsmatch inför hemmafansen. Sedan försökte han spela stor efteråt för att han inte gav Marcus ett andra gula kort efter att han firade sitt mål lite väl mycket framför klacken - "jag ville inte stjäla hans show". You know what gubbjävel, det har du redan gjort!

Så, alltså, Strömbergsson går bort. Fröjdfelt är bäst. Precis som Becka säger, han tar en hel del felaktiga beslut, men det är så skönt att slippa ytterligare en allsvensk domare som gör allt för att blåsa sönder matcher.

Bruce Banner sa...

fish:
Det var inte en horribel varning. Utan en mycket skicklig Rivaldofilmning av Eklund. Svarten skulle blockera en rensning, sprang in lite i Eklund då han kom lite sent och kan ha tacklat till Eklunds bröstkorg en aning. Eklund tog sig för ansiktet, skrek som en stucken gris och föll till marken, varpå Rydström gapade på varning till domaren som gick på det.

Shit som happens när man har med fittiga backar att göra.

Anonym sa...

Bruce:

Nej nej nej, du får inte försvara Strömbergsson för detta. Han skulle märkt att kalmarspelarna från minut 1 försökte provocera Marcus, med tjuvnyp och filmningar, dom var ju på honom hela tiden. Skulle jag själv varit domare så skulle jag, på grund av detta, tillåtit Marcus att göra vad fan som helst bara för att visa att man inte håller på så (har givetvis inget att göra med vart mina sympatier ligger).

Istället går han rakt i fällan och hivar upp det gula kortet för något som knappt ens kvalificerar in för att kallas krock. Dessutom vill jag minnas att det var Bagarn som slutligen lyckades lura Strömbersson och inte Eklund, även om det var Eklund som var det stora svinet från början.

Bruce Banner sa...

fish:
Tror Bagarn var skadad. Det var Eklund, som ju hade en liten beef med Svarten sedan vårmötet där han också sågs ligga och pipa. Den gången var det dock lite mer befogat att ligga och pipa. Eklund hade nog bestämt sig sedan dess för att "fixa" ett rött till Marcus.

Vad gäller Strömbergsson så är han bäst trots denna incident. Antalet Flöjtincidenter kan vi räkna upp i all oändlighet. Tex Blåvitt-Dif 2005 (offsidemålen), MFF-Blåvitt 2005 (27-7 i frisparkar till hemmalaget). Milds agg mot Fröjdfeldt är egentligen argument nog.

Anonym sa...

Brucan:

"Denna match skulle ha blivit Marcus Bergs näst sista match innan han skulle fara till Holland. Domare Markus Strömbergsson och framförallt den alltid gnällige Henrik Rydström ville annorlunda. I den 41:a minuten kolliderar Marcus med Patrik Rosengren och nämnde bagaren lägger sig och åmar sig, Rydström är inte sen med att börja grina och gapa på domaren. Domaren tar då beslutet att visa ostbrickan för Mackan, tre varningar och avstängning mot DIF. Inget avsked på Ullevi för Mackan, tungt."

Jag blev tvungen att leta fram det. Texten är från Alltid Blåvitts matchrapport.

Fröjdfeldts frisparksfördelning i malmömatchen är ju ytterst tveksam, men han måste ändå få ett stort plus för att han undvek att blåsa straff när Gurra tokkapade?!

Bruce Banner sa...

Fish:
Gustav deltog inte i MFF-Blåvitt 2005.

Och det var Eklund jag känner mig säker som fan på det.

Anonym sa...

Aha, 2005 tänker du. Jag tänkte förra årets malmö-match, var det inte något liknande i frisparksstatistik då? Men Gustavs kapning i all ära, det var det väl Jonas Eriksson som dömde då och inte Fröjdfeltd, så det är väl skitsamma...

Om du vill kan vi säga att det var Eklund. Jag är med på det. Även om jag vet att det är fel.

feldgrau sa...

Som den Besserwisser jag är tog jag naturligtvis fram KFF-IFK-matchen och spolade fram till 41 minuten. Mackan springer in i nr 14 Patrik 'Bagarn' Rosengren.

Bruce Banner sa...

Feldgrau:
Jo, jag googlade upp det också. Och när tre av varandra oberoende källor sade samma sak, så fick jag ge mig. Eller i vart fall hålla käften om det.

feldgrau sa...

bruce/ Du vet väl att när alla andra är av motsatt uppfattning så har man antingen helt fel, eller helt rätt. Så ge inte upp kampen trots att du är ensam! ;)

Bruce Banner sa...

Feldgrau:
Precis. Eklundfrågan är min jorden-är-rund, människor-är-före detta-apor, Hitler-är-inte-lika-snäll-som-han-verkar.

Anonym sa...

Håller med dig.
Äre fotboll så är det fotboll, inte hockey. Mycket sånt nu.