2008-05-22

Märkligt TV-avtal

TV4 har nu slutit avtal med Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) vilket innebär att Sveriges krogar måste betala pengar till TV4 för att få visa matcherna under EM. Det hela är mycket märkligt. Jag trodde i min enfald att TV4 tjänar sina pengar på reklamen som de sänder och att man säljer reklamen genom att uppge för reklamköparna hur många tittare de olika programmen har. TV4 borde alltså vara intresserade av att få så många tittare som möjligt för sina program och jag vet av egen erfarenhet att det finns halvintresserat folk som inte skulle se matcherna i sin ensamhet hemma men på krogen kan de tänka sig att se matcherna. Dvs utan krogen så hade inte TV4 fått dem som tittare. TV4s reklamköpare hade då fått färre tittare som ser deras reklam.

Krogavtalet i sig är ganska dyrt för krogarna och det kommer krogarna naturligtvis att ta ut på oss kroggäster i form av dyrare mat och dryck än annars. Jag hoppas krogarna är smarta nog att synliggöra denna extrakostnad för rättigheterna genom att lägga på en ”TV4-avgift” på ölen. Det hade varit en liten subtil protest mot TV4s översittarfasoner.

1 kommentar:

Bruce Banner sa...

Ord. TV4 har avtal om att vara gratis och markbunden. Att då börja ta betalt känns jävligt långt ifrån all tänkbar rimlig logik och moral. Men TV4 har slutat att överraska mig negativt.