2008-09-11

Lista. Bästa tidningsjournalister

Rankinglistor har en magisk dragningskraft på folk. Tidningarna har allt som oftast två-tre olika listor av olika slag. Jag tänkte ge mig på en lista över bästa tidningsjournalister. Denna lista baseras helt och hållet på journalisternas benägenhet att ha en kommunikation med läsarna och då i synnerhet mailsvar till mig. När journalisterna klagar över stjärnors arrogans för att de tycker det är jobbigt att svara på vristens tillstånd för den 25:e journalisten, eller att Lars Richt råkade ge dem 10 minuter fel tid på träningstidens början så kan det vara på sin plats att kolla deras egen vilja att svara på frågor.

I olika sammanhang så har jag mailat diverse journalister för att få svar på frågor om något de skrivit. Jag har alltså på något sätt berörts av deras skriverier så till den milda grad att jag tagit av min dyrbara tid till att författa ett E-postmeddelande till dessa journalister. Mina E-mail är vänliga, artiga och inte alls oförskämda (jag inser att de får en hel del sådana), men ändå är det märkligt svårt att få ens det kortaste svar. Min ranking grundar sig helt på deras svarsvillighet och därmed arrogans mot sina läsare.

1. Ulf Stenberg (GP)
Ett föredöme! Svarar alltid snabbt och dessutom roligt, avspänt och utan standardrepliker. Han har till och med erkänt att han varit snett ute. Sådant ger respekt. Han är 10 placeringar före övriga journalister på denna lista.

11. Johan Esk (DN)
DNs egen bekymrade allvarsman svarar alltid. Inte så långa svar, men han svarar och reflekterar. Det tar 30 sek av hans liv, men betyder en del för en prenumerant.

12. Jan Majlard (SvD)
Käre Jan. Vi har varit oense X antal gånger och du är anledningen till att jag övergav SvD-prenumerationen efter 15 år men du svarar personligt och har en åsikt (men väl tyken ibland). Dessutom tog du ett tips av mig och skrev en krönika.

13. Kenny Genborg (GP)
Att få mail av läsare är jobbigt tydligen, men han svarar. Klart överlägsen attityd, men ändå ett svar.

14. Jennifer ”Zlatan och La Gazzetta i varje mening” Wegerup
Sveriges överlägset mest arrogante journalist. Hennes standardsvar om brända diskoteksbarn är en klassiker i supporterkretsar. Även jag fick ett liknande med en otroligt arrogant ton, men hon svarade en gång i alla fall (en gång av tre försök)

Övriga: Robert Laul, Simon Bank, David Tanentsapf, Mattias Luhr, Olof Lundh
Har inte ens bemödat sig om att svara. När dessa herrar nästa gång lipar över att Zlatan inte vill prata så tycker jag inte ett dugg synd om dessa herrar. Ni skiter själva i att svara på frågor från era ”konsumenter” så varför skall Zlatan snacka med er?

Saknar ni några namn på den här listan? Tja, de har inte skrivit så att jag känt mig manad att maila.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Fruktansvärt arrogant attityd Du har! Skall dessa enormt upptagna intellektuella giganter verkligen behöva använda en minut av sin tid för att svara på funderingar från kunderna- vilken planet bor Du bo? Och den där Stenberg vet ju inte hur man vårdar sitt varumärke. Det har de flesta andra förstått- spela svåråtkomlig och be Dina läsare dra åt h- e, eller ignorera dem helt! Läsarna har ju ändå IQ lägra än sina skonummer, det förstår man ju bara på att de köper de här blaskorna.

Anonym sa...

Jag har fått ett svar av Jan Majlard.

"Jag hukar mig"

Det borde fan bli en t-shirt.

/ Sillstryparen

Bruce Banner sa...

Mats Olsson är nog värst av dem alla vad gäller kommunikation med läsare. Simon Bank å sin sidan har ingen sådan, så där är väl egentligen Olsson bättre egentligen.

Ekvall är ett föredöme på att svara på mail. Bara det att han aldrig ger upp. Hela tiden skall han ha sista ordet oavsett hur jävla fel ute han är.

I våras ironiserade över allsvenska klagomål över det täta spelschemat och jämförde med framför allt England. Jag mailade och påpekade att allsvenska lag sedan allsvenska starten, fram tills den tidpunkt det då gällde, så hade de spelat dubbelt så många matcher som i England förutom ManU och Chelsea vilka bara hade spelat en match färre än de allsvenska lagen under samma period. Ekvall gav sig inte lik förbannat.

Anonym sa...

Jag håller med om Stenberg. Han är en hedersknyffel när det gäller mejl. Vi hade mycket att göra med varandra under min tid i Änglarna och han mejlade alltid bra och personligt.

Även Anrell skötte sig bra, även om hans första mejl till mig bara innehöll orden 'du kan börja springa'. Jag hade dock krattat manegen rejält innan ;-)

Anonym sa...

Mats Olsson var bra på att svara förut, men sen sprang han in i väggen och fick som jag förstod det oerhört otrevliga mail (vilket det säkert alla får) och la sen ner kommunikationen.

För övrigt hade jag en liknande mailkonversation med Ekwall som Bruce banner, i slutet kändes det osm han stalkade mig för att han aldrig gav sig.

Anonym sa...

Jag har mailat Laul iaf fem gånger och jag fick svar på samtliga.. alla på ganska kort tid dessutom.

Kanske handlar om vad man skriver till dem, jag hade inte svarat på ointressanta mail heller

PB sa...

Fantastiskt!
En ny blogg rakt in i favoriter,
Det tackar PB för.

Anonym sa...

Håller med om Stendum. Men håller med opinionen -Skriva det kan han inte, men pröjs ska han ha.

Om han är den bästa journalisten/skribenten i kvarteret så är det ju lika bra å riva grannskapet. Provocera för provokationens skull. Tröttsamt. Papperstidningens nyhetsstaus är död.
// åÅ Elden var Så Stor å Grann!

Calle sa...

Det vore mycket roligare om ni publicerade era mejl-konversationer.

Sillstryparen (svenskafans?): Vad hukade sig Majlard för?

Trevligt inlägg i övrigt :)

Calle sa...

Just det!

Har skrivit till Lundh en gang och fick ocksa svar.

Fick ett kort svar där han berättade att Kåmark haft en flickvänn (fru?) som lärt honom arabiska.

Anonym sa...

Har mailat både Lundh, Laul, Wegerup och Anrell. Samtliga svarar och det som är anmärkningsvärt är att de tre förstnämnda aldrig har tillstymmelse till att erkänna att de gjort/skrivit något fel. Försvara sportbladet eller vad det nu är till varje pris, ungefär som det verkar som ni beskriver Ekwall..
Det blir bara ruggigt patetiskt när dem vägrar ge sig på minsta punkt! Anrell däremot är väl lite bättre, han kritiserade ju tex journalistiken kring, om jag minns rätt, fotbollsvåldet..

Anonym sa...

Haha, fan va kul att höra om Ekwall. Har hänt mig med! Karln gav fan inte upp. Skulle ha sista ordet hela tiden. Blev väl 10 mail fram och tillbaka.

Anonym sa...

Kan bara hålla med om Ekwall. Ekwall kör med den här arroganta attityden "jag har rätt, du har fel" och den är lite enerverande i längden. Men han svarar alltid, cred för det.

Mats Olsson har jag mejlat en gång och fick svar. Typ en mening om hur fel jag hade. Lagom givande.

Lasse Anrell bör däremot lyftas fram. Svarar alltid bra och trevligt och med humor, ingen jävla översittarattityd eller sån skit.

Anonym sa...

Calle:

Världen är bra liten.

Försökte gå in på din blogg, men den var ju dödförklarad och hemsidan som länkades till var tom.

Men det lär dyka upp något där framöver, får man väl anta.

Ärligt talat minns jag inte vilken i raden av hans krönikor som triggade mig till att skriva ett mejl.

Svaret har däremot etsat sig fast och framförallt för att det finns en snudd på odödlig sarkasm och ironi i det.

Lite "Åh du store huligan med gåspenna, lääär mig om fotboll".

Ha det gott och ta hand om dig, Gazza.

/ Kempe

Anonym sa...

Lühr svarade mycket snyggt på en fråga som jag hade om Kentaro och tv-avtalet inför årets allsvenska. Väldigt informativt.

Laul har aldrig svarat men har ändå den bästa bloggen. När han håller sig till fotboll.

Anonym sa...

Har mailat till två sportjournalister de senaste åren, Simon Bank och Mats Olsson. Simon svarade med ett trevligt och relativt långt mail. Olsson svarade med en enda mening som inte överhuvudtaget var något svar på det jag hade frågat honom om. Men så kan han ju väldigt lite om idrott också...

Anonym sa...

Jag är säker på att dessa journalister skulle svara på frågor under en presskonferens. En begränsad tid. Precis som förbundskaptenerna. Men om de skulle svara på alla mail från fanatiska fotbollsfans, och en och annan normal, så skulle de inte göra annat. Det är den stora skillanden. Men din hjärna är väl för liten för att inse det. Roligt att Robert laul länkade hit. Har alltid undrat var det är för folk utan liv som gör sig tid att skriva en massa till journalister. Nu har jag fått en bild av en sådan människa.

Sen ett litet tips: Om du nu tycker att Jennifer Wegrup är arrogant så kanske du kan använda rätt ändelse. Wegrup är kvinna och det torde då bli arroganta inte arrogante...

Anonym sa...

Kristoffer:
Några små tips (för att du ska framstå som mindre arrogant, vilket du verkar vilja?):
1) Hon heter Wegerup.
2) Laul stavar sitt efternamn med stort L.

Puss!

Anonym sa...

Ruben: Tack. Dock gjorde jag mitt bästa för att vara arrogant mot skribenten av inlägget då det kändes på sin plats.

Anonym sa...

Kristoffer: Med tanke på dina egna små grodor, hur tycker du att det gick?

Note to self: Jag måste uppenbarligen bli bättre på att låta min nedvärderande människosyn lysa igenom.

Siwert Band sa...

Hur hittade alla hit?? Har haft mer än 5 kommentarer en enda gång och då tyckte jag att man skulle bojkotta Råsunda. Det slutade med 25 hotfulla kommentarer och ett riktigt otäckt hot per SMS till min mobil. Vad hände denna gång?? Upprop på facebook?

De flesta verkar ha fått svar från journalisterna så då är väl allt bra då, jag kan somna om. Jag har dock aldrig hävdat att min lista är objektiv eller opartisk, den härrör sig endast från mitt eget egocentriska perspektiv. Jag har nog skrivit ointressant och tråkigt till de upptagna journalisterna. Ändå sitter det tusentals folk (på arbetstid) och läser den här bloggen de senaste dagarna.....

Anonym sa...

Nej förklara: Vad har Jennifer W sagt om brända diskoteksbarn? Jag har tydligen missat det helt för jag har ingen aning om vad du skriver...

Snälla någon förklara!

Anonym sa...

Robert Laul har skrivit om ditt blogginlägg i sin egen blogg. Så folk kommer nog därifrån.

Bruce Banner sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bruce Banner sa...

Näst siste anonym:

Jeffan W brukar bemöta kritik genom att rabbla upp sitt CV, vilket det ironiserats över tidigare både här: http://grogga.blogspot.com/2008/05/lika-som-brs.html

och där:http://grogga.blogspot.com/2008/09/det-kom-ett-mail.html

Vad gäller de brända barnen i diskoteksbranden, så tillhörde det ett färdigskrivet standardsvar som Wegerup skickade under en period oavsett vad kritiken från supportrar bestod av. Det gick ut på att hon hade jobbat där och där, bevakat det och det (bland annat då diskoteksbranden) varpå påpekanden om felaktigheter i en text om fotboll fick anses som marginell om den ens existerade.

Anonym sa...

Diskoteksbraqnden hade väl sitt ursprung när ME lämande oss och ett gäng på Svenskafans forum drog igång en mailbombningskampanj mot henne då hon hade haft fel om M.Es övergång till Djurgården som hon hävdade var klar (han gick till en dansk klubb för er som inte minns). Hon försvarade sig till en början med att hon visst hade rätt, för skulle han stannat i Sverige så hade han valt Dif. När man ifrågasatte detta i efterkommande mail (hur man kan ha rätt när man hade fel?) så svarade hon med att fotboll inte var viktigt för hon hade minsann sett brinnande barn.

Helt underbart. Jag gråter mig till sömns varje kväll att jag inte har mailkonversationen kvar (jävla Hotmails 30-dagars inaktivspärr!).

Anonym sa...

> Diskoteksbraqnden hade väl sitt ursprung när ME lämande oss.

Vem är ME? Och vilka är ni?