2008-09-24

Onsdagstankar 24/9

Har inte haft kraft att skriva på ett tag eftersom jag tyckte det var så sorgligt att en av de första gångerna journalistskrået erkänner att de ”råkat snubbla” hit (vi vet att de ofta är här) så var det när man skrivit en rankinglista över journalister. Vi har haft bra många bättre, mer tänkvärda och analyserand inlägg än så. Det känns som att journalister är mer benägna till narcissism och navelskåderi än andra. Den för oss icke-journalister helt meninglösa diskussionen om Mats Hård och deras gnäll i bloggar på varandra och pressavdelningar som ger dem en halvtimmes fel träningstider till en ointressant landslagsträning tyder på det.

Vi har vunnit Svenska Cupen! Jaaa, säsongen är räddad!! Som Becka redan varit inne på så är det en av de två tunga titlar jag vill ha. Nu är säsongen räddad.

Det är allt annat än man kan säga om Malmöiternas säsong. Jag är i vanliga fall empatisk och timid, men deras kräftgång ler jag åt (inte ens i mjugg) och jag tror inte det är Rolles fel, även om han med MFFs resultat i år klättrat ytterligare på min hjältestege. Fantastiskt att MFF kunnat spendera så mycket pengar och åstadkommit så lite i resultatväg, men de är bäst i Sverige på att ta betalt i alla fall.

Bankkris, räntechocker och publikkris. På något vis känns det ganska bra att inte Blåvitt lånat en massa pengar för att bygga en arena. Om man dessutom hade sålt arenanamnet till spekulationsbanken Swedbank (som i Ö-vik, Solna och Malmö) mot att de får finansiera den hade jag varit lite nervös. Det lär bli dyrt att låna av Swedbank snart.

Jag har inte tillhört Wernblooms fans direkt men hans senaste matcher har omvänt mig, nu har han blivit en lirare men ändå med viss tuffhet: Tuffhetsglorian ligger dock lite på sned eftersom han gnäller så förbannat, men det är ju tufft tycker folk, så det är väl jag som har fel om det.

Tobias Hysén är en man jag länge hade på flopphyllan tillsammans med bl a Eldin Karisik, Niklas ”Axel” Carlson och lillebror Alex. Jag undrar om någon med ett annat efternamn hade fått så många chanser som Tobias. De senaste matcherna har han dock varit riktigt bra, så Tobbe är på väg ur hyllan nu.

Med tanke på hur det sett ut på Stockholmsderbyna med raketer och grejer så är det synd att inte publikbojkotten omfattade derbyna. Fortfarande i dessa publikkristider så bör det påpekas att det aldrig varit så lugnt på misshandels-, fylla och skadegörelsefronterna ute i landet i samband med Allsvenskan som i år. Något invånarna i Örebro, Gävle, Sundsvall, Kalmar mfl orter tackar publikbojkotten för.

Premier League igång igen och det blir alltmer en lekstuga för mångmiljardärer, där någon som bara är god för 2 miljarder är en fattiglapp. De som kallar golf och segling för överklassnöjen får nog snart tänka om. De som tillhör över-överklassen föredrar fotboll. Personligen tror jag att miljardärernas intresse kan slockna lika fort som Swedbanks arrogante VD (”alla ökade kostnader tar vi ut på kunderna”) kan säga Lehmann Brothers och då ligger Premier League pyrt till.

Kalmar slog Feyenoord, var i final i cupen och leder Allsvenskan. De som gnäller på att ett tätt spelschema bara förstör bör nog ägna sig åt något annat än fotboll. På träning söker man ofta ”matchlika situationer” och vad är mer matchlikt än att spela match?

Inga kommentarer: