2008-09-30

Våldsfakturering

Jag tänkte skriva det här inlägget tidigare, men eftersom vi innan detta inlägg hade 666 inlägg på Grogg bar det mig emot, gammal 80-talsrockare som jag är. Nåväl, här kommer inlägg 667:

I förra veckan var det derby i Stockholm och som vanligt var det bråk och stök utanför arenan, synd att inte supporterbojkotten omfattar derbyn…

Ett borgarråd i Stockholm vill ändra på matchtiderna så att högriskmatcher alltid spelas dagtid på helger. Om det kan minska bråken så är det helt OK för mig som går på match för att se på fotboll. Mitt på dagen passar dessutom en barnafar som jag bättre än på kvällen.

Däremot är jag direkt emot att klubbarna/SvFF skall betala för polisinsatserna på sta’n, vilket är ett krav som alltid kommer som ett brev på posten efter fotbollsbråk. Inne på arenan och i dess omedelbara närhet är det helt OK att fakturera arrangörerna, men inte ute på sta’n. Om klubbarna skall faktureras vet jag fler kommersiella och icke-kommersiella intressen som skall betala för polisbevakning och insatser. Några dagar innan derbyt var det ”gatufest” i Malmö där ett massivt polisuppbåd från hela landet hade slutit upp bara för att passivt titta på när folk blev misshandlade och festdeltagarna slog sönder butiker och banker. Till skillnad från fotbollshuliganer så låter man nämligen gatufestare slåss och sabotera obehindrat. Dags kanske för firmorna arrangera en gatufest i samband med match? Om AIK/DIF skall faktureras för polisinsatser vid huliganbråk i Vasaparken skall arrangörerna av gatufester och demonstrationer som urartar betala för polisbevakningen av sina arrangemang också.

För att inte tala om hur mycket Swedbank bör faktureras för de stora polisinsatserna i samband med rånvågen mot en mängd Swedbank-kontor i våras. Stureplansgruppen och andra krogar bör man även skicka en fet faktura till med tanke på alla bråk och misshandelsfall som är runt krogarna pga det stora alkoholintaget som gästerna intagit inne på krogarna. Även en och annan skola bör man kunna fakturera eftersom det nu är populärt bland gymnasieungdomar att slåss för skolornas "heder" i uppgjorda slagsmål. Naturligtvis är det skolornas fel. Många skolor är dessutom kommersiella idag och bör kunna dra av poliskostnaderna som kostnader i verksamheten.

Nej, fakturering av polisinsatser blir bara tveksamt, det vore bättre om man ödslade ännu mer energi på varför folk tycker det är så kul och meningsfullt att slåss. Vissa hävdar att hatet mot en annan klubb och att slåss mot deras supportrar är ett tecken på passionen för den egna klubben. Den logiken är som om kärleken till min fru skulle bevisas genom att jag misshandlar min grannes fru.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sista meningen är så klockrent beskrivande att jag blir förbannad för att jag inte kommit på den själv. Frågan blir då bara, vem skall jag då slå på käften för att gottgöra detta? Mats Härd?

Anonym sa...

jozo:
Logiken i varför du skulle slå Mats Härd på käften för just detta är lite svårgreppbar. Därmed inte sagt att det är en dum idé. Tvärtom.

Anonym sa...

Tänkte mest att för att visa hur bra någonting skrivet av en "icke-journalist" (misstänker jag, dock helt utan kritik, snarare det motsatta) så borde jag slå en "icke-journalist" exempelvis vår vän Mats.

Men visst, huvudmålet med inlägget var att berömma den målande beskrivningen.

Anonym sa...

Näää, det är väl inte grannens fru du skall slå, utan grannen själv? Annars missade jag hela logiken.

Anonym sa...

hatebreed:

Nej, det är ju grannens fru.

Därför dennes make försvarar sin fruga och du försvarar din.

Firman Boys resonemang är ju att om man älskar något så ska man vara beredd att slåss för det.

Anonym sa...

Ja, men då är det väl grannen du skall slå? Det är ju gnagets huliganer dom vill slå, då dom försvarar sin fru (klubb), precis som du försvarar din. Eller?

Fru=klubb, granne=huligan?

Anonym sa...

Hatebreed:

Tänk till nu.

Om land A attackerar land B. Är det för att attackera Land bs soldater man gör det eller är det så att skottlossningen uppstår för att Land Bs soldater försöker hindra Land As invation?