2008-10-05

Hänt i veckan

I morgon möter IFK Göteborg Hammarby. För en gångs skull är jag helt överens med kvällstidningarnas rubriksättare. För jag gissar att även de hoppas på blåvit seger med Söder som målskytt.

Först text-TV rubriker på sidan 100 om huliganupplopp med blåvitas inblandning, sedan domar mot MP och JP. Fler dagar som torsdagen och jag tror att till och med Siwert Band kan tänka sig att anlita en charlatan för Blåvitts räkning.

Appropå PR-nissar, undrar jag vad Volvos sysslar med just nu. I deras ställe skulle jag starta måndagsmorgonen med att göra följande lista:

Skit som har hänt sedan vi slutade sponsra Blåvitt:

1.
2.
3.
4.
5.

Vidskepligt nonsens? Förvisso, men subjektiva analyser över mediabruset och normativa bedömningar av varumärkets värde är ju trots allt det dom tjänar ihop sina 45 000 i månaden på. Hur vidskepligt det blir, kan ju skeptikern spekulera i. Själv hänvisar jag hellre till dissa-Blåvitt-förbannelsen och till Andreas Andersson, Pontus Kåmark, Han von Tavelsjö och Teddy Lucic. Vart var det Teddy fick ont nu senast?

Appropå huliganismen... "Att slåss mot väderkvarnar" har väl aldrig känts så aktuellt som under denna vecka. Det ÄR ett samhällsproblem, det är också fotbollens problem. Men jag håller inte med om att våldet på gator, torg och grusgropar är fotbollsklubbarnas fel. Nej, det är tipsextras fel. Innan Wolverhampton tjongade igång sin tjongmatch i L-G Björklunds pilotavsnitt med hästar och britter i lervälling, så var allsvenskan en stadigt växande publiksuccé. Se vart vi har hamnat. I jakten på enkla syndabockar vad beträffar våldet kring fotbollen saknar jag helt Tipsextras skuld. Mer om det en annan gång.

Alex lägger av som väntat. Inte en dag för tidigt. Inte en dag försent. Det är helt enkelt dags. Från att ha varit allsvenskans bästa yttermittfältare, innermittfältare och högerback, så har Alex numera fått nöja sig med att vara en av allsvenskans bästa yttermittfältare, innermittfältare och högerback. Den stagnationen är honom icke värdig. Det är helt enkelt dags. Vän av reservationslösa hyllningar, kommer inte bli besviken när sista matchen dagas. Jag älskar karln. Och förklara för mig varför han inte har en guldboll. Betänk en landslagsman som nått 100 matcher i blågult, varit väldigt delaktig i landslagets avancemang till EM samt i egenskap av kapten fört sitt lag till serieseger. Varför fick inte Alex guldbollen i fjol?

Alex är old shool vad gäller mittfältare i Sverige. Visst, det finns fortfarande ett par som är duktiga både offensivt och defensivt. Men inte samtidigt. Tvåvägsspelande mittfältare är en utdöende art i Sverige (har iofs till viss del mutanterats till ytterbackar). Detta aktualiserar i mitt tycke Blåvitts val av spelsystem från och med nästa år. Om Lagerbäck kan testa 3-5-2 i två raka tävlingsmatcher, så borde Blåvitt på allvar börja överväga att använda det 4-2-3-1 system som Roger Gustafsson uppfann hösten 1994. Inte bara för den trupp vi har nästa år, utan även för de spelare som är på väg upp. Det är Dyrestam, Mustafa, Lundgren, Bärkroth, Nilsson, Etéus, Sana mfl. Spelare som är antingen och/eller. Men aldrig samtidigt. Envägsspelare helt enkelt. Och det är nog inte bara en blåvit tendens, utan en tendens vad gäller hela Sveriges talangutveckling. I det läget känns 4-4-2 inte idealt. Betänk följande mittfält och anfall:

------Gustav-Olsson------
Söder-----Sella-----Tobbe
-------Wernbloom--------

Alex sorti medför även ny lagkapten. Min kravspec består i att bindeln skall gå till en helt ordinarie spelare, som troligen kommer vara kvar i klubben ett par år till samt drivs av en näst intill tvångmässig vilja av att alltid föregå med gott exempel. Linkan, Erling, Mild och Alex har varit bra kaptener. Under hösten har Hysén växt fram till en jävligt stark kandidat. I cupfinalen kändes det faktiskt som om det redan var Glenns pojk som styrde skutan.

Det kan bli aktuellt med ny ordförande i Blåvitt också. När det kommer till Blåvitt är jag väldigt pragmatisk. Det som är bäst för Blåvitt är det som är bäst för Blåvitt helt enkelt. Så i detta fallet skiter jag helt i saker som demokrati, öppenhet, klimatförändringen, politisk korrekthet, jäv samt fred på jorden. Jag kan helt enkelt inte se en bättre kandidat än Göran Johansson.

Om Ullevi inte är eller kommer bli tillgängligt som namn på nya arenan, så kan jag inte tänka mig ett bättre namn än Gamla Ullevi. Förvisso inget genialiskt förslag av Allén. Men det bästa av få acceptabla förslag. Inte så mycket snille, men en hel del smak. Horace Engdahl hade inte kunnat göra det bättre.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra krönika!
Klockren, håller med om vartenda ord...

Anonym sa...

Den som väntar på något gott...och det stämmer verkligen när det gäller inläggen på denna sida.

Vi tar Bajen ikväll, så kaxig är jag just nu.

Vad gäller Alex så har du helt rätt, men det smärtar ju lite i ens hjärta att han försvinner, hoppas han blir kvar i föreningen.

Anonym sa...

bland ungdomarna så är Johan Lundgren rätt hyfsad både offensivt och defensivt faktiskt. Men annars ligger det helt klart något i det du säger.

Bruce Banner sa...

Mathias och Carina:

Tack

Erling:

Johan är ju väldigt uppskattad inom blåvitts U-sekt, men tids nog tror jag att han går mot en liknande omskolning som Adam Johansson fick i VF. Från innermitt till högerback. Givet att hans fysik inte utvecklas rejält på höjden och bredden det vill säga.

Anonym sa...

Kanske är det att jag surfar med Firefox, men jag kan inte se något innehåll i din numrerade lista, enbart siffrorna.

Eller ska det vara så?

Anonym sa...

Stön, klart det ska vara så... får skylla på en tidig småbarnmorgon.