Alla tidsepoker har sin tids överstepräster och charlataner dit osäkra människor vänt sig för att storögt ta emot råd och få sanningen berättad för sig. Vår tids charlataner är PR-konsulter, reklamare och varumärkesstrateger. Alltfler hänvisar till dessa när saker och ting skall motiveras och förklaras. Senast var det en artikelserie i GP om fotbollens ekonomi där bl a en varumärkesstrateg och en kommunal jippoarrangör hölls fram som sanningsvittnen.
Att varumärket är viktigt i idrottssammanhang framhålls ofta och många är de varumärkeskonsulter som fått uttala sig tvärsäkert å idrottens vägnar, men det enda som är säkert är att ett varumärkes styrka inom idrotten till en väldigt stor del hör samman med sportsliga framgångar. Sponsorer struntar också i hög grad i annat än hur det går sportsligt. För ett år sedan ansåg flera av charlatanerna att IFK Göteborgs varumärke var i stort sett irreparabelt och ”experternas” tvärsäkra domedagsprofetior var många. Ett år senare är det starkare än på tio år, på grund av SM-guldet. Skidsporten är ett annat exempel på det. Den ville ingen ta i med tång för några veckor sedan efter interna stridigheter och uteblivna framgångar. En varumärkeskonsult uttalade sig på TV, ackompanjerad av ödesmättad musik, och sade att skidsporten sannolikt aldrig skulle kunna återhämta sig. Ett Kalla-ryck förbi Virpi Kuitunen senare så är skidsporten på topp igen.
Inom sportens värld är sportsliga framgångar det absolut viktigaste för att locka sponsorer, få TV-tid och publik. Går det bra sportsligt gullas det med dig i tidningarna och sponsorerna flockas. Trassliga affärer, interna stridigheter, våldsamma supporters och annat påverkar betydligt mindre negativt än vad uteblivna sportsliga framgångar gör. Många vill förknippas med vinnare och deras stora mediaexponering och det har mindre betydelse vad vinnarna har för ”varumärke/klubbmärke” på bröstet än just det faktum att de vinner.
”- Detta gör vi för att stärka varumärket”, är en klassisk replik som brukar fällas när en mycket oklar och svårkalkylerad investering skall göras. Många är de märkliga investeringar som motiverats med denna replik. Motiveringen är dock underbar att använda eftersom en sådan investerings värde i stort sett är omöjlig att utvärdera i efterhand. Sorgligt nog så är det främst våra offentliga företrädare som använder repliken när våra skattepengar skall skvättas ut på något nytt prestigeprojekt.
Det lustiga är att när dessa charlataner själva blir utsatta för press så är det påfallande hur de i stort sett alltid faller ihop som korthus. För några år sedan var PR-byrån Rikta en av de allra mest ansedda och högprofilerade. De hade en klåpare som skötte om ett jippo i Sydafrika och en månad senare gick hela byrån i konkurs. Lärarna i krishantering och PR-strategi visade sig vara fullständigt värdelösa när det började blåsa på dem själva. Hälften av regeringens statssekreterare har en bakgrund som PR-konsulter, reklamare eller informatörer. Ändå är det den mest impopulära regeringen (enligt opinionsundersökningar) i modern tid bl a pg a en genomusel kommunikation. En statssekreterare blev glad i hatten genom TV4s frikostighet och då hjälpte inte hennes gedigna erfarenhet från reklam, PR och mediestrategi ett enda dugg.
Det är dags att sluta gå till dessa charlataner för profetior.
2008-01-09
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Allegorin mellan präster, immaner, medicinmän och varumärkesstrateger är väl kanske att hårdra det lite grann. Man kan lika gärna kalla dem för 2000-talets rasbiologer.
Men jag håller med om deras jävligt märkliga roll. Jag har lärt mig en sak om PR-nissarna. När medierna konsulterar dem i samband med ett drev mot en enskild eller en organisation. Då har dom inte längre något att komma med. Storyn är slut, men man vill ändå klämma in ett par helsidor till, lite av den där krystade produktionen som ändå allt som oftast sker med ett längre toalettbesök.
Jag ser snarare PR-nissarnas funktion och existens som ett symptom på Gud. Vår tids gud. I tider av masskommunikation, är massmedia Gud. PR-nissarnas existens vilar på detta där vi alla vill blidka de högre makterna.
Fan du har kanske rätt ändå.
Skicka en kommentar