2008-01-02

Tjäna pengar på annat än fotboll

I spåren av FCKs ekonomiska framgångar så är det nya mantrat hos Allsvenska klubbledningar att tjäna pengar på annat än fotboll. Även Blåvitts klubbdirre har yppat mantrat i något sammanhang. I näringslivet snackas det oftast om att man bör satsa på kärnverksamheten, men inte inom svensk fotboll numer. Om vi ser på fotbollsklubbar ute i Europa så är det väldigt få som faktiskt gör några större vinster på annat än fotbollsrelaterade verksamheter. Som fotbollsrelaterade verksamheter räknar jag biljettintäkter, transferintäkter, sponsorintäkter, souvenirer och försäljning/catering i samband med fotbollsarrangemang.

Som icke fotbollsrelaterade aktiviteter räknar jag annat, exempelvis hotellverksamhet, konferenser, mässor, konserter, franchising av olika slag, finansverksamhet, fastighetsuthyrning, hårfrisering (jo, Lyon hyr ut sitt namn till sådant) med mera.

De allra flesta klubbar drivs fortfarande som föreningar eller är privat ägda av ett fåtal storägare så finanserna är oftast höljda i dunkel. Jag har gjort ett litet urval av klubbars årsredovisningar jag hittat på nätet, deras intäkter (i resp. valuta) samt ”andra verksamheters” andel av dessa intäkter.

……………...Intäkter:..Andra intAndra int. i procent:
FCK.……....539…….....260……….47,6%
Bröndby:...130………..7,5……….5,8%
Tottenham.103……....6,1……….5,9%
Lyon………..214…….....7,6……….3,5%
Juventus….186,7……..9,9……….5,3%

Samtliga klubbar/bolag framhåller i kommentarerna till bokslutet att sportsliga framgångar är den allra viktigaste faktorn för goda ekonomiska resultat.

Ett lag som ibland framhålls i debatten som föregångare på att skaffa sig andra intäkter är Olympique Lyonnais (OL), men av deras intäkter är endast 3,5% att hänföra till icke fotbollsrelaterade intäkter. Deras legendariske president har uttryckligen sagt att deras största vinstgenerator är, och skall vara, transfernettot, dvs köpa spelare billigt och sälja dyrt.

FCK är unika, där 48% av intäkterna kommer från icke fotbollsrelaterad verksamhet (såvitt jag kan utläsa). Den största delen av dessa härrör från bolaget Billetlugen A/S som säljer biljetter på Internet till olika typer av evenemang (ungefär som Ticnet) och Lalandia, ett semestercentrum med nöjespark och stugby. Dessutom hyr de ut kontor och andra lokaler i anslutning till arenan Parken. FCK är även unikt genom sin otroligt goda affär de gjorde när de köpte ett nyrenoverat Parken för en spottstyver, vilket jag redogjort för här

Att splittra en klubbledning genom att börja pilla med annat tror jag är väldigt riskabelt. Med det sportsliga är Blåvitt just nu ledande i landet, med en ny arena har vi snart goda förutsättningar till bra arrangemang. Paja nu inte detta genom att driva hårsalonger, taxirörelser eller hotell, det finns det andra som gör bättre. Fotboll och därtill hörande verksamheter däremot, det skall Blåvitt vara bäst på!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Omsätter FCK nästan 3 gånger så mycket som Juve?

becka sa...

Bruce B my friend; kolla in "Bollen är rund"

Anonym sa...

Tjena grabbar, och tjej! Jag måste ge er rejält med beröm för en mycket hög kvalité på en blog. Det är lika underhållande varje gång man går in och läser.

Det är en skam att inte fler kommenterar. Hoppas det är många som läser ändå, för er blog är alltid värd ett besök.

Keep up the good work!

Anonym sa...

Håller med sista anonym, ni håller alltid hög kvalitet här och så skänt attt ni är på G igen efter jul och nyårsfirande.

Och nu ska jag genast in på bollen är rund för att kolla vad Becka skrivit.

Röd Guling sa...

Den här bloggen har länge varit en av mina favoriter.

Anonym sa...

första anonym:
Kan tänka mig att min broders siffror är i lokal valuta. Dvs att det handlar om miljoner Euro för Juventus och miloner danska kronor för FCK. Då blir det istället Juventus som har en omsättning på c:a 2.5 gånger så mycket som FCK (typ drygt 1.7 miljarder kontra knappt 700 miljoner)

Anonym sa...

Juha:
Aha! Tack för det.

Passar också på att berömma bloggen iövrigt. Alltid kul läsning!

Pentito sa...

Givetvis håller jag med om att bloggen håller en riktigt hög nivå. Men å andra sidan har jag läst på den ett bra tag men likväl behöver ni beröm. Starkt jobbat boys and girls.