2008-01-05

Nyårslöften

Ahh...det märks verkligen i tidningarnas annonser vilka löften man tror att svenska folket har avgett för 2008. Man skall sluta röka och man skall sluta vara lika feta det vill säga äta bättre och motionera mera. Det märks även på Groggredaktionen. Jag kan ge er inside på att Bob Sacamano sliter i roddmaskinen på Lundbybadets gym med utsikt över en av svensk elitfotbolls fulaste arenor. Att Siwert Band nyss skippade årets första träningspass för att i stället lira poker och dricka Chianti med svärmor. Bex har ju som vi alla vet lovat att springa göteborgsvarvet och har ju alldeles nyligen inköpt ett par glamorösa gympadojor. Juho däremot har inte rört sig på tre veckor den late fan. Själv har jag sprungit 4 mil sedan annandagen och sitter nöjd i båten. Jag har å andra sidan inte avgett några sådana nyårslöften. Jag ger bara löften jag kan hålla, svårare löften än så ger jag i mer svepande och politiska ordalag som tex "ha som målsättning att..." och "göra mitt bästa för att...". Mina nyårslöften:

-Att äta löjrom oftare.
-Att dricka gott mousserande vin oftare.
-Dricka vin oftare rent generellt.
-Besöka The Rover minst två gånger under 2008
-Att bli bättre på att erkänna för mig själv att jag håller på Arsenal i Premier League

A man´s gotta do what a man´s gotta do. Typ. Det kan gå, även om Arsenalprylen kanske borde hamnat i målsättningskategorin. För Groggs räkning har jag som målsättning att inför den allsvenska starten ha skrivit en lagom elak text om våra allsvenska konkurrenter under rubriken "byket". Byket är fin malmöitisk slang för vad vi i min barndom kallade för "klabbet" det vill säga alla de som blev över när man valde lag i skolan och på fritiden för idrottsliga övningar. Ungefär så här:

jag tar Torbjörn, Steff och Jerry så kan du ta klabbet.

För enligt min nya blåvittistiska världsuppfattning så består svensk klubbfotboll av bara två motparter. Blåvitt och byket. Jag hejar på Blåvitt, byket hejar på byket. Byket är större, har 80% av Sveriges lagsympatier. Men vi är bättre. Det bevisade vi i fjol och till nästa säsong har vi ju som vi alla vet, värvat Niclas Carlsson och Dallex. Det ni.

3 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Det där sista förstår jag inte vad det betyder, men annars var det trevliga och positiva löften måste jag säga!

Bruce Banner sa...

Helena:
Lite girlie kanske? Särskilt det om Arsenal.

Men vafan. Jag är man, hetero, fotbolls och rock´n´roll-intresserad samt gillar feta cigarrer och all sprit som heter något på Glen. Jag kan kosta på mig eller rent av behöver lite fler girlie-attribut.

becka sa...

Bruce>> Jag har även köpt en Pilates-video och en Pilates-matta, det betyder inte att jag kommer uppträda i VM i Fitness under året. Alltså; Snygga gympapjuck betyder inte Marathon.
Själv lovade jag två saker på nyår (egentligen en tredje med, men den är hemlig) Den ena var att bli bättre på att ta hand om mig själv, vilket också är lagom vagt, den andra var att fortsätta min snusnedtrappning. Ja ni hörde rätt!! Becka är igång och plågar sig själv igen! Den här gången gör jag det dock mycket lååååångsamt. Det har gått bra hittills till skillnad fån min vidriga Cold Turkey-upplevelse för ett år sen.