2008-01-21

Byket - AIK

Många allegorier har gjorts genom åren om de självutnämnda gnagarna. Vilken sorts gnagare är de? Smittospridande kloakråttor, gräsmatteförstörande sorkar eller tysta små söta laboratoriemöss? En väldigt vis man beskrev dem en gång i tiden som ekorrar. Ekorrar som samlar på sig en massa nötter för nästa år, då jävlar. Det sista gav upphov till ett bögskämt med även hajar och delfiner som jag i skrivande stund har censurerat. Så vad är dom för gnagare egentligen? Det beror på vilket perspektiv man väljer. Allt för ofta låter man ett lags fans, stå som symbol för klubben. Många blåvita hatar AIK för 80 och 90-talets Black Army samt 2000-talets FB. Men är inte det detsamma som att instämma i dessa gruppers utfästelser om att det är de som är AIK? Och hatar man då AIK eller bara dess supportrar?

Väljer man i stället en annan representant för AIK´s fotbollslag, kan djurallegorin bli annorlunda. Deras kapten och störste trotjänare är Daniel Tjernström, men han är så ointressant att det nästan är provocerande. Nej då väljer jag en annan örebroare i stället. Mats Rubarth. Han är säkerligen en trygg och trevlig kille privat, men på planen.....Han verkar ha ett inneboende och svårförklarat hat inom sig som få om ens någon kan matcha. Och med sina filmningar och fula efterslängar, sitt skägg och yviga indiefrilla är han likt en tasmansk pungdjävul så till den milda grad osympatisk och ocharmig, att det nästan blir sympatiskt och charmigt, ja lite som en seriefigur. Rubarth börjar bli till åren och jag bävar för var han i framtiden kommer ge utlopp för sina aggressioner, samtidigt som jag nog kommer sakna honom. Precis som man gjorde med hela AIK under 2005.

6 kommentarer:

Rinkeby OGs sa...

När jag såg matchen på råsunda där fiskrens vann utan att göra mål. Satt jag hela tiden och tänkte på vilket svennigt lag blåvitt är ... ett lag med bara blonda bönder som har lika mycket utstrålning som ett isterband. Frälsaren en fd apa som inte kunde lära sig engelska och kom hem med svansen mellan benen. .

Anonym sa...

Jag saknar en referens till gnagarnas användning av klädhängare. Hur kan man göra en form av sammaställning utan att ta upp deras obskyra sexuallekar med galgar? "Lekar" och "lekar" förresten, om alla skulle uppskatta det så skulle det aldrig kommit allmänheten till känna, dvs undvikit polisrapport. Kanske finns vett hos några få gnagare ändå...?

Anonym sa...

Haha Bamse vafan! då är AIK altså den ända klubben med vet. Ingen annan har ju rapporterat om sina "lekar". Bra bamse du är en riktig gnagare.

Anonym sa...

Senaste anonym;

Jag hängde inte riktigt med på vad du försökte säga. Menar du att det är fler klubbar där man våldtar varandra under inkilningen?

Anonym sa...

Bamse lägg ner, det var så jag tolkade ditt inlägg. Själv tror jag inte att man "våldtar varandra under inkilningen" i någon klubb.

Anonym sa...

Jag har ju alltid tyckt att det är supportrarna som är klubben ..
iaf själen i klubben ..