2008-01-31

Var tog Jan-Boris vägen?

Igår var det tävling om vem som skulle bli årets kock. Momentet där de får en varukorg som de skall göra något med är det som imponerar mest på mig.

Det påminde mig om ett program som hette ”Här är ditt kylskåp” eller något liknande. En av den tidens stora kockstjärnor, Jan-Boris Möller, åkte då hem till olika personer lagade till en trerättersmiddag med hjälp av de varor som råkade finnas i personens skafferi och kylskåp. Ibland var det ingen konst eftersom filéerna låg på rad med kalvfonderna prydligt uppradade i dörren men ibland stötte han på riktiga utmaningar när det endast fanns en burk sill, ett smörpaket och en chokladbit i kylen. Lik förbannat lyckades han få till en festmåltid på de magra råvarorna, vilket imponerade stort på mig (även om det säkert fuskades lite). Jag tänkte varje gång att så bra på att laga improviserad mat vill jag också bli så man kommer ifrån receptmatlagningen på helgen, vilket ger upphov till rester och ”råvaruspill” som är svåra att göra något med.

Jan-Boris själv var då på TV minst en gång i veckan i allt från matprogram, lekprogram till debattprogram med Siewert Öholm. Var tog han vägen?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske ni kommer ihåg hur mästerkocken Jan Boris-Möller i en TV-serie åkte hem till kändisar och trollade fram festmåltider av det som fanns hemma i deras kylskåp? Det kunde vara Kalles kaviar och messmör och nästan ingenting mer som anrättades till förstklassiga måltider.

Nu delar kökets trollkarl Jan Boris-Möller med sig av sitt enorma matkunnande och sin annorlunda och fysikvetenskapliga vinkling på hur de gastronomiska mästerverken kommer till i sin föreläsning "Hur man slaktar en helig ko". Föreläsningen präglas av Jans stora personlighet och genomförs med massor av humor, och känner ni sedan för att rent praktiskt ge er ut bland grytor och kastruller lagar han även gärna mat med er.


Från mästerkock och tv-kändis till förnedrande(?) företagsjippoföreläsare. Torbjörn Nilsson någon? Jan-Boris nästa steg blir då alltså förmodligen något som har med mat att göra, men med lite mindre seriositet, medialt intresse och uppskattning. Sushitips i något matprogram på TV8?

Siwert Band sa...

fishchurch:
Tack för snabbt svar. Att bli föreläsare verkar ganska lukrativt och bekvämt. Förnedringen kan jag ta.

[cmh] sa...

Senast jag hörde av Jan var på radion dagarna innan jul då han svarade på folks julmatsspörsmål och propagerade för att man skall ha bostongurka istället för lök i köttbullarna.

Kent Brockman sa...

Har för mig att Jan-Boris är ingenjör i grunden och att det kanske teoretiserades för mycket kring matlagningen av honom. Det blir för svårt för svenne-banan. Mat skall vara enkelt. Swisch, bom och steka pannkaka.

Vill man gräva sig längre ner i maten så tar man sig in i området Molekylär Gastronomi.

[cmh] sa...

Jo, anledningen till att han använde bostongurka istället för lök i kötbullarna var att man fick samma kemiska effekt lättare med gurkan. Jan har tydligen läst elektroteknik och kallar sig numera matingenjör. Vill man ha en introduktion till hans mattänk kan man börja med att läsa "Koka soppa på fysik" som han skrev tillsammans med den framlidne Hans-Uno Bengtsson.

Anonym sa...

Hans barn går på min skola.

cinajo sa...

jag hade en inneboende som läste en bok som hette något i stil med
"koka soppa på fysik"
som JBM var med i.
jag är själv väldigt matintreserad och tycker hans idéer är bra!

Anders P sa...

Och förnamnet är alltså Jan, och efternamnet Boris-Möller... ingenting annat...

Han gav upp ganska snabbt; man hörde honom aldrig rätta någon som kallade honom Jan-Boris...