2008-11-19

Scener ur ett äktenskap

-Sluta kalla mig för dude
-Va?
-SLUTA KALLA MIG FÖR DUDE!
-Jag sitter bredvid, men hör nog inte riktigt vad du säger....

(poletten trillar ner)

-Dude, kan du sluta kalla mig för dude?
-Visst kan jag det älskling.

Se där, man måste mötas på halva vägen ibland i ett förhållande.


**********************************************************

Dude-kulturens (på engelska, dude law) andra fanbärare definierade i somras en känsla av rädsla och obehag och tidigare inte visste att jag hade. En kvinna som med ett ögonkast kan få dig att vända ut och in på dig i själv i skam över din egen uselhet. En kvinna som definitivt inte hade kallat mig dude. En bra dag hade hon på sin höjd kallat mig för Förihelvete Älskling. De dåliga dagarna vill jag inte ens tänka på. Att missa en räknings förfallodatum, att glömma hämta ungarna på dagis, att fullständigt bomma bröllopsdagen...Brrrrr Hon hade dödat mig om dagen varit bra i övrigt. En PMS-tisdag hade hon grävt ner mig i Solna, levande men döende. Så jag gissar att Frida Östbergs make är en av de mest dumdristigt modiga och mest ordentliga männen i världen, med cojones större än vintergatan. Grattis till diamantbollen Frida, hur fick du förresten hit Pelé? Ringde hans morsa?

**********************************************************

Vad gäller utmärkelser, skulle jag vilja utnämna söndagkvällens match som tidernas tråkigaste Romderby. Ni vet, kampen om den eviga staden Romulus/Remus, Latte/Cappucino Rasister/Rasister, där curva nord och curva sud, tävlar i förolämpningar mot varandra. Curva sägs betyda hora på många slaviska språk. Det behöver inte ha något samband. Men visst är det en intressant tanke?
(och så tackar vi Ingbritt för den...)

**********************************************************

Att Blåvitt på första dagen säljer fler årskort än vad Öis och Gais gjort tillsammans under en månad, räcker egentligen som förolämpning i sig själv. Hur var det. Var ni helt säkra på att det där med FCG var en dålig idé? Någon kalenderbitare får för övrigt gärna ge mig exempel på när dom två småkusinerna senast spelade i allsvenskan samtidigt i två år i rad. Jag drar till med 87-88, men har egentligen ingen aning.

Allsvenskan är annars 5 månader bort. Just nu härskar silly season i 15 av 16 allsvenska klubbar. I Blåvitt är denna delen av året som att ta sig en kopp te. Man kokar vatten i vattenkokaren, häller upp i en kopp och slänger i en tepåse. Så långt är det konkret aktivitet som du kan se resultaten av och som går rätt snabbt. Men sedan skall det jävla tet dra. Under en längre evighet skall du alltså betrakta koppen under 4-6 minuter vars innehåll inte skiftar ett skit i varken utseende eller lukt. Bara i smak, vilket du inte vet. Precis så är Blåvitts sillsäsonger. Kinesisk vattentortyr är för mesar. Att se kaffet droppa genom filtret en mulen måndagsmorgon på jobbet, är jobbigt som fan. Men det är tur att jag inte dricker te oftare. Jag hade inte pallat. Jag hade svept skållhett, smaklöst te och bränt mig å det jävligaste utan att få ut ett skit av hela processen. Som te-drickare är jag AIK:are. Så det är som sagt tur att jag så sällan dricker te.

Appropå AIK, så är Bob Sacamanos dröm en signatur bort. Norling till Dif!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande skrivet som vanligt! *lyfter på hatten*

Bruce Banner sa...

Dude, tack.

Anonym sa...

Te-liknelsen är underbar. Ni seglar alltmer fram som den bästa Blåvitt-bloggen. Stilistiskt är ni ohotad etta.

Ett sant nöje!

Anonym sa...

Bruce Banner:

Det är inte ofta man får/kan gnälla på Håkan, men hans ninjatystnad under sillyn har hittils fått mig att utbrista i ett "jävla Håkan", minst tre gånger. Värst av allt är ju att han gör rätt.

MVH

Sillstryparen aka Groggkusinen från baksidan.

Bob Sacamano sa...

Dude, jag har sagt det förr och jag säger det igen. Frida Östberg skrämmer skiten ur mig.

Jag hade inte velat vara den som glömde rensa luddfiltret i hennes tvättstuga.

Bruce Banner sa...

Jeffan Wegerup kritiserar Anja Gatu för att Frida fick diamantbollen idag dude.

Snacka om ojämn chickfight.