2008-11-25

Ljus i vintermörkret

Så har det varit snökaos igen och många blev brutalt påminda om att det snart är vinter igen. Vinter, kyla och mörker kan vara rätt deprimerande, men det finns ändå en del ljusglimtar i mörkret:

Vinterstudion i SVT
Nästa helg startar äntligen Vinterstudion igen. Vinterstudion förra året var den bästa TV-sportproduktion som gjorts de senaste fem åren. Spännande tävlingar, lågmälda och kunniga experter och försvinnande få charlataner och proffstyckare som skall häva ur sig sina fördomar och tyckanden. Kort sagt, sport som jag vill ha den på TV.

Skidskyttet startar säsongen
Jag vet att många tycker det är en konstgjord sport (samma personer som tycker att fotboll med en tjock regelbok, domare och kritad spelplan inte är det), men det är en underbart spännande sport, som sällan är avgjord förrän sista skyttet är avgjort. Tror dock att Sverige inte kommer att hävda sig så väl i år, men kommer Björndalen att slå Stenmarks rekord i antal världscupsegrar?

Skidlandslaget
Jag vet att de kanske toppat formen för tidigt och att hemmaplan är hemmaplan, men att se Hellner ledas mot sjukstugan efter målgång som segrare visar på en man som inte är rädd för att ta ut sig. Annat det än ett småjoggande fotbollslag som skyller på taktiken eller gräsmattan efter en förlust. Att se Gundes älgakliv i spåret och höra hans högljudda tillrop är dessutom underhållning i sig.

På spåret
På fredag sitter jag i soffan igen och kommer garanterat att rycka i luften när jag tror mig kunna svaret på 8-poängsnivån. I år funderar jag på att föra min egen poäng i ett protokoll för att se vilka par jag skulle slagit. På spåret är svårslagbar TV-underhållning.

Glögg
Varm glögg i små mängder är sagolikt gott. Gärna med en lätt smak av lingon.

Djurgårdens IF
De ligger pyrt till i ishockey och fotbollen imploderar. Franchiseverksamheten med bas på Östermalm har sett bättre dagar. Kan fäktningen rädda varumärket?

Julljusen
Snart har vi ljus här i vårt hus… Jag tillhör dem som tycker det är väldigt trevligt med lite adventsstjärnor, ljusstakar och annat som lyser upp i decembermörkret.

Saker som kunde lyst upp höstmörkret:
Royal League
Den briljanta idén med tävlingsmatcher under höst-vår slaktades av slöa fotbollsspelare, trångsynta ledare och frusna journalister. Istället skall det frysas på Välen, Stadshagen och Ruddalen och se de allsvenska lagen spela mot Qviding, Östersund och Väsby. Tack för det, otåliga idioter!

Blåvitts Silly Season
För Blåvitts del är det bara mörker till slutet av mars eller till sommaren. Ryktena rör möjligen spelare som skall gå till utlandet och inga större nyförvärv. Å andra sidan kan optimisterna kanske räkna in en frisk lill-Alex som nyförvärv.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med på alla punkter. Dock skulle jag vilja lägga till Zeunerts julmust.

Bruce Banner sa...

När det kommer till pynt, är jag minimalis.

En julkrubba och ett änglaspel i fönsterbrädet. Sedan är jag nöjd.

Bruce Banner sa...

minimalist ska det stå.

Anonym sa...

Bruce:
Jag har uppgifter på att du kallas "minimalist" på grund av ett fysiskt organ strax under midjan. Kan du bekräfta det?

Anonym sa...

Tant Brun:

Är det bortförklaringen han använder för att inte ta dig i tvåan?

Bruce Banner sa...

Tant Brun:
Dude, mina julgranskulor med tillhörande smällkaramell skulle passa in på vilken julgran som helst.

Anonym sa...

Bruce:

Hualijen vad pinsamt det här blev. Jag talade förstås om din röv, den är ju inte sådär Niklas Skoogig va?

Så börjar du snacka könsorgan... *rodnar*

Bruce Banner sa...

Tant Brun:
Mig veterligen räknas inte röven som ett organ. Inte ens min röv.

Men du har rätt i sak. Jag har ungefär lika stor röv som Mustafa Muhammed.

Bruce Banner sa...

För övrigt snackade jag julpynt. Tror du jag tar till fula ord till en tant? Vad tror du om mig?