2008-11-11

Sweet sixteen

Första allsvenska säsongen med 16 lag är till ända och jag har älskat varje steg på vägen. Som supporter så har det varit helt underbart med fyra extra matcher och abstinensen mellan matcherna har kunnat hållas ner till ett minimum. Dock så knorras det av någon anledning fortfarande bland diverse fotbollsfolk, tidningskrönikörer och bloggare. Det är främst kvalitén på lagen som det gnällts på och i våra blåvita led så har till exempel både Håkan Mild och Niclas Alexandersson sagt att det inte finns 16 lag som håller allsvensk standard.

So what? Jag har länge längtat efter en segregerad allsvenska där vi har några få topplag, några få bottenlag och ett utpräglat mittenskikt och nu har vi äntligen fått det. Jag har sedan länge tröttnat på att ha en serie där 6-7 lag är med i guldstriden ända in i oktober och där lag kan ha häng på toppen med bara några få matcher kvar och samtidigt riskera att åka ut. En allsvenska där alla 16 lag, eller 14 för den delen, är precis lika bra/dåliga tror jag inte att någon vill ha. Blåvita spelare och ledare bör nog dessutom vara rätt försiktiga med att gnälla på standarden på bottenskiktet i Allsvenskan med tanke på våra resultat mot just de lagen.

Norrköping och Ljungskile brukar få agera exempel för att standarden inte är bra nog för 16 lag och senast i raden av gnällkukar är Henrik Leman som i sin blogg skriver så här:
"...då kanske Ljungskile fixar det ändå.I så fall en säsong till med potatisåkern Starke Arvid, långa spelavbrott och dito inkast. 16 lag i allsvenskan...det var verkligen en briljant idé. Not."

Vad de flesta, inklusive Leman, verkar glömma är att Norrköping vann Superettan 2007 överlägset och att Ljungskile slutade tvåa. De två lagen hade med andra ord spelat i Allsvenskan 2008 oavsett om serien utökats med två lag eller inte. De två lag som får anses vara "lag 15 och 16" är istället Trelleborg, som slutade på 13:e plats i Allsvenskan 2007 och antingen Sundsvall eller Örebro som hade fått mötas i ett kval en normal säsong. Både Trelleborg och Örebro har ju minst sagt gjort godkända säsonger i år får jag allt säga.

De kraftigt vikande publiksiffrorna vill en del också skylla på 16-lagsserien, men att publiken stannar hemma i drivor för att det klämts in två extra hemmamatcher under en 6-månadersperiod tycker jag låter rent löjeväckande. Nej, det finns många betydligt bättre förklaringar till publiktappet i år. Dels det långa uppehållet för EM som gjort att spelprogrammet komprimerats, dels att starka publiklag som stockholmsklubbarna och Malmö gått dåligt och dels att göteborgspubliken till slut tröttnat på betongbunkern och sneglat drömmande mot Gamla Ullevi som växt upp sakta men säkert under säsongen. Lägg där till att en del tradiotionellt svaga publiklag som Gais, Trelleborg och Ljungskile gått upp de senaste säsongerna så har ni en del av förklaringarna. Den största förklaringen bör dock vara att publikintresset för Allsvenskan alltid varit cyklisk och nu är nog hajpen över för den här gången.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En annat klart bidragande orsak i mina ögon är att intresset för ett dåligt spelande och allmänt impopulärt landslag är på en riktigt låg nivå nu. Mediabojkotter, grinig tränare och ett spel som inte lever upp till den breda massans (överdrivet) höga förväntningar. Det speglar sannbt av sig på allmän intresset för svensk fotboll.

Bruce Banner sa...

Hajpen har väl med seriös guldchans för ett eller fler Stockholmslag? Ett visst mått av självbedrägeri samt usel hockey, så tror jag nog att hajpen lever vidare.

Anonym sa...

"svaga publiklag som Gais". Love it!

Kajan sa...

Jag skulle intie lägga skulden på Landlaget och deras bojkott av media. Skulle jag också behöva prata med så tröga människor som Ekwall, Olof L eller ngn idiot på Aftonbladet så skulle jag också skita i att prata med Media. Det stora tappet är på dom sk. supporters som bojkottat att åka på matcher för att dom blev tvugna att betala för att slåss. det tappet kan jag ta så att jag ngn gång kan få gå på fotboll med kidzen.