2008-11-11

Tisdag

Det finns två sorters tisdagar, har jag lärt mig under mina 32 år. Dels har vi fettisdagen. Då bjuder chefen på semlor i Sverige och i tex New Orleans, har man carneval. Resterande tisdagar är fittisdagar. Du är till skillnad från igår inte längre utvilad efter helgen, men det är ändå nästan lika jävla långt till nästa helg. Nu och 5 månader framöver kommer vi inte ens ha en eventuell Blåvittseger att mysa åt från dagen innan. Tisdagen är ondskans dag.

Så vilken annan dag, lämpar väl sig bättre till att gnälla av sig på?

*Jag spenderade c:a 20 minuter idag på att försöka leta upp ett blogginlägg av Ekwall, där han, våren 2007 slår fast att KFF omöjligen, någonsin kan vinna ett SM-guld. Sedan dess har dom tagit dubbelt så många titlar som Hammarby gjort genom tiderna. OK, Mr Exclusive in sports ändrade sig när KFF gick upp i serieledning några månader senare förra året med motiveringen att allsvenskan var så usel och jämn att tom Kalmar kan vinna. Men jag hade ändå velat hitta det där inlägget och göra mig lustig över det. I alla fall maila det till honom.
I stället läste jag att Ekwall var vingmutter innan hans morsa fixade en skönhetsoperation. Ni får en miljard i valfri afrikanskt-diktatorlands-valuta om ni fixar fram ett foto på innan Ekwall plastikopererades. Fan, det räcker nästan med en photoshopping.

*Förra året gnällde etablissemanget på att allsvenskan var för jämn. Det var ett uselhetstecken. I år har den inte varit jämn. Då har det varit ett uselhetstecken....Bosse Johansson gav rådet en gång i tiden att inte bli sportjournalist. "Det måste vara deprimerande att fokusera på allt som är negativt", sa han.

*Man gnäller även på årets publiksiffror. Snittet har sjunkit. Att den totala publiksiffran för årets matcher har ökat mot i fjol, nämns inte ens i periferin. En serie behöver en topp, en mitten och en botten. Fram tills i år har vi blott sett en toppstrid och en bottenstrid. När halva serien riskerar degradering, blir det kniven-på-strupen-fotboll. Möjligen spännande men varken underhållande eller utvecklande. I synnerhet inte för de 17-åriga löften som hoppas få en chans i allsvenskan. Det är tack vare otåliga gnällrövar som RL har lagts ner och att cupen ändras varje år. Samma gnällrövar som nu gnäller över 16-lagsserien. Personligen tror jag på en publik ökning redan nästa år. Nya arenor, inget EM eller VM kommer borga för detta. Jag tror på över 2 miljoner i publik nästa år. Vad det blir i snitt skiter jag i.

*Leman: Tre hörnor straff, heter bloggen som

gnällde på D I N

stilistik i s o m r a s .

Men jag tror nog att Grogg var före dom på den punkten.

*Största humorn med ollningsdebatten mellan Rydström och Wernbloom, måste vara det att Hellströmer tog illa upp. Jag själv emot ollning av pokaler. Inte av moraliska skäl, eller för att det på något sätt skulle skända Lennart Johansson.... Utan för att då man tar beslutet att olla en pokal, så bekräftar man för sig själv att man inte tror sig kunna vinna nästa år.

Mina källor inom FRA kan dock bekräfta att inte alla i Blåvitt ollade pokalen förra året. Vissa klarade helt inte av det. Så Bengan och Vasquez fick helt sonika olla Jupiter i stället.

*Gamla Ullevi har skrivit kontrakt med MAX. Jag kan ta en burgare, en pommes och en mineralvatten (tänker på figuren). Så nu slipper jag nog stå hungrig hemma mot bajen nästa höst.

Tre tusen sketna, kommer mitt årskort gå på. Var jag kommer sitta, har ni inte med att göra men jag kan ge er en liten ledtråd. När ni ändå sitter och photoshoppar fram vingmutterbilder på Mr Exclusive in sports, så kan ni väl fixa fram en lämplig logga för min framtida stammisläktare också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

den stora frågan är ju vem som har störst drule i laget nu när varken vasquez, gerba eller bengan är kvar...

Bob Sacamano sa...

sture:

Har du sett Jakobs fötter? Killen är ju fan nästan L-formad. Det är nog min bästa gissning iaf...

Tisdagar måste för övrigt vara en öisares påfund. Ren och skär ondska.

Anonym sa...

Även imponerande av Leman att gräva sig genom Tre hörner straff, tillbaka till tredje augusti, hitta ett inlägg om hans stilistik, och ändå inte komma ihåg namnet på bloggen.