2009-09-04

Tack för allt, Tony!



Jag har varit bortrest i början av veckan och när jag kom hem igen fick jag reda på den tråkiga nyheten att Tony Gustavsson fått sparken som tränare i Hammarby IF. Det var med vemod jag mottog beskedet.

I den ganska grå massa som kallas fotbollsvärlden dyker det då och då upp små ljus som lyser upp den annars lite dimgrå vardagen. Tony Gustavsson var ett sådant ljus. Hans språkbruk och sköna, obegripliga förklaringar i samband med match gav alltid underhållning i en annars trist 0-0 match. Jag är säker på att några Tony G-citat kommer att leva vidare långt efter att vi i övrigt glömt Tony. Han kommer att bli en legend fullt i klass med Rolf Zetterlund helt enkelt. Hur många gånger har jag inte lyssnat till Tony och förstått alla ord för sig men inte sammansatta i de meningar Tony använt. Hans oblyga flörtande med Bajen-publiken har också fått mig att rodna ibland. Tony har helt enkelt levererat bra underhållning och Allsvenskan blir en stor attraktion fattigare när vi inte får några fler Tony-intervjuer att skratta åt.

Jag har för mig att Tony är universitetsutbildad i fotboll och har 40 poäng ”Fotboll” eller något sådant i sitt CV. Jag antar att det är därför han så idogt försökt att intellektualisera yrket. Han och hans generationskamrater i tränarkåren (”Kessler” Norling, Haglund mfl) använder helt nya ord för att beskriva fotbollen. Ibland undrar man om det är fotboll eller ett nytt affärssystem de pratar om. Tony kanske är en föregångare, vem vet?

Ni som läser detta har säkert några sköna Tony-citat att dela med er av. Dela med er så sammanställer jag dem i ett inlägg senare.

3 kommentarer:

becka sa...

Tänk vad duktiga vi är som gjort varsitt inlägg idag; då lever kanske bloggen trots allt:-) Såg du bilden på Grogg-minstingen:-D

Jim Jidhed sa...

Ja, jag såg bilden och jag kunde inte care less.

Tony är saknad, absolut.

becka sa...

Hahah "Jim" jag skrev till Siewert ju! Det var en hälsning till mina fyra Grogg-bröder. Kul att du tog det personligt ändå;-)