2009-09-26

Videobedömningar i efterhand

Kim Christensens tilltag med målen har inte direkt gått obemärkt förbi. Själv blev jag närmast chockad över med vilken tydlighet han gick och flyttade in stolparna. Det tyder verkligen på att det är något han och hans kollegor pysslat med sedan urminnes tider utan att någon domare eller assisterande sådan reagerat överhuvudtaget. Det är lite som när Mats Hulth lät Stockholms Stads kreditkort dansa på Stockholms bardiskar i början av seklet. Det var fel men ingen reagerade förrän det blev övertydligt inför ögonen på fel bartender. Mats Hulth fick bära hundhuvudet men det var desto fler tjänstemän som fick se sina vanor ändrade (men de fick behålla jobben).

Nu reses kraven på videobedömningar i efterhand. Johan Croneman i DN kräver att alla Blåvitts matcher granskas i efterhand för att se om Kim fuskat. Det vore i så fall rimligt att alla målvakter granskas för att se om de flyttar stolpar, tycker jag. Croneman är annars en man jag har en särskild beundran för. Han är ständigt så genuint gnällig över småsaker så att jag är avundsjuk på hans i övrigt fantastiska liv. Jag har alltid tänkt att har han inte värre saker att bli upprörd över så måste han vara begåvad med ett fantastiskt lyckligt liv.

Croneman är dock bara en i raden, jag tycker mig ana en trend nu att allt fler kräver videogranskningar av de mest skilda situationer för att kunna utdöma straff i efterhand. Jag har tidigare uttryckt min oro över detta eftersom det kan leda till en ohållbar situation. Om videobedömningar i efterhand skall ges ökad betydelse så uppmanar jag Blåvitt att utrusta elva åskådare med varsin videokamera och sedan filma varje motståndarspelare varje sekund av en match. Jag lovar att det finns ett antal varningsberättigade förseelser hos varje spelare i varje match. Efter matchen samlar sedan Teddy ihop videobanden, redigerar ihop en skön varningsvideo och postar sedan DVDn till SvFF med adress:
”Attention Khennet Tallinger"
SvFFs Disciplinnämnd
171 23 SOLNA.

Oj, vad kul Allsvenska vi kommer att få. Juristskrået kommer att gnugga händerna….

För mig är det en klar regel som gäller och det är: Domaren dömer!
Sedan kan det vara så att domaren verkligen suger i vissa matcher men det gör ju även Zlatan (speciellt i landslaget). Domaren är en del i spelet och hans tiondelsbedömningar skall gälla!

Domslut skall fattas på planen, skall domsluten bedömas i efterhand så undergräver vi domarens auktoritet på planen och det är inte gångbart att komma med domslut i efterhand. Då blir det så att det lag som råkar ha bäst kameravinkel vinner fördelar, är det så vi vill ha det?

2 kommentarer:

Fredo sa...

Jag undrar så smått hur antifuskrörelsen ska hantera Daudas fina lilla spark på Hjalmar Jonssons fot innan 1-0 idag. Till skillnad från Kims fusk som inte har haft någon effekt alls om man detaljstuderar matcherna i efterhand, så fick ju Daudas fusk en ganska avgörande effekt på matchen. Jag antar att det kommer ropas på 4-5 matchers avstängning på Dauda nu...?

Mathias sa...

Kolla den här annonsen, Blåvitt-prylar!
http://www.blocket.se/vi/23865857.htm