2009-09-23

Zlatanmania

I över en månads tid har det inte gått att läsa en sportbilaga/sportsidor/fotbollswebsida utan att det står en massa underdåniga skriverier om Zlatan. Det är Zlatan högt och lågt, till och med i min morgontidning, DN, som brukar vara hyfsat neutral för att inte säga lite färglös (vilket jag gillar) var Zlatan på förstasidan i två veckors tid.

Jag är skittrött på de otaliga skriverierna om Zlatan. Idag är det exempelvis fem artiklar i en rosa tidning, lika många artiklar i en mer Bonnier-anknuten och då är det efter en match mot ett av den spanska ligans otaliga bonkegäng. Zlatan må vara en av världens bästa spelare, men han spelar just nu i en av fotbollsvärldens ojämnaste ligor där ett poängtapp för Barcelona mot något annat lag än Real Madrid är lika ovanligt som en exklusiv Zlatan-intervju i Aftonbladet.

Svenska sportjournalistkåren har drabbats av en massiv masspsykos kring Zlatan. Alla faller in i kören och tävlar om vem som kan göra flest Zlatan-reportage. Här ser vi nog vådan av att sportjournalistkollektivet verkar vara en sammansvetsad grupp som reser runt i flock, tycker i stort sett samma sak och det de verkar vara mest oense om är hur man skall klä sig. Då blir det lätt att man går igång på samma saker och ingen har en avvikande inställning.

Samtliga fotbollsintresserade jag pratar med är grundligt trötta på alla överdrivna skriverier om Zlatan och hade hellre sett att sidorna fylls med annat innehåll. Det är helt enkelt för mycket Zlatan och för mycket av något blir ointressant i längden.

Zlatan är bäst, men jag är urless på Zlatanhysterin. Är det bara jag och mina vänner som är det?

4 kommentarer:

Kent Brockman sa...

Jag ser det som en del i hur supporterskapet ändras. Folk håller allt mer på enskilda spelare istf hela lag. Stödet av lag flyttas med spelare som byter klubbar.
Det är möjligt att man kan dra kopplingar till hur företag som Nike och Adidas etc allt mer fokuserar reklam på vissa högprofilspelare.

Och ja, det är tröttsamt med 5 sidor i en tidning om en spelare som tofflat in en boll mot veckans bonkegäng.

Anonym sa...

Att efter en seger mot Racing ha en rubrik "Zlatan bättre än Maradona" är ju bara som att be om trötthet från fotbollsintresserade. Ja visst, en oerört bra start av Zlatan, bättre än jag trodde, men att ens jämföra med Maradonna som i stort sett ensam ledde sitt lag till VM-guld blir ju bara patetiskt. Med hjälp av Zlatan så kan vi kanske bärga en plats i kvalet till VM.

Kuba sa...

Det är ett sätt att få bort dom sista Zlatantvivlarna. Tråkigt att det drabbar vissa Zlatanfantaster på sättet du berättar om bara.

Jag är ändå nöjd, vill man inte läsa så gör man det inte.

Det hela är lite tvärtom mot denna bloggen. Man vill läsa men det står inget! ;-)

Anonym sa...

nej siwert, ni är inte ensamma.