2010-03-16

Häng inte på trenden pojkar

Jag tror AIK´s marknadsansvariga skickar ett stort fång blommor till Tobias Grahn idag. I stället för artiklar om hur AIK nu spelat 180 minuter till synes utan ett eget spel, så handlar artiklarna om några slängkyssar samt om Bojan D´s ideologiska självmord (att läxas upp av honom för det där, bör väl vara i klass med att få en predikan om Fair Play av bröderna Inzaghi).

Fjolårets vackraste händelse såg jag inte på plats. Tobias Hysén hade trakasserats rejält av den icke konkurrensutsatta gaisklacken i 74 minuter. I den 75:e kom han loss på en Wernbloomskarv och satte ett kliniskt Papin-skott vid bortre stolpen. Att springa bort till gaisklacken och fira ledningsmålet hade varit mer än lovligt förståeligt i det läget. Att avstå, att inte falla för lockelsen var så mycket större. Så vackert. Att ge igen. Inte genom att svara med samma mynt utan genom att visa att man är bättre än så. Större än så.

Det är en växande trend i allsvenskan som väl har ett visst samband med att spelarna ser det på TV från de stora ligorna. Att håna motståndarklacken när man gör mål. Jag säger inget om att Ishizaki efter att fått höra burop och "solnatattare", svarar med en hyschande gest när han gjort mål mot Blåvitt. Det är hans fulla rätt även. Desto värre är det när spelare som lämnats ifred helt och hållet, gör det samma (tex Flavio och Bojan). Praktexemplet är väl Emir Kujovic i näst sista gången i fjol, där inte bara han själv utan hela Hbk helt lämnats ifred ändå måste fram och håna. Vad det handlar om då är ren och skär uppmärksamhetskåthet. Likt matadoren på julafton eller Lars Vilks rondellhundsteckning föreställande Muhammed. "Se mig, hör mig, hata mig, bekräfta mig, gör nåt!". Så trött, så onödigt och så patetiskt.

Än så länge har Blåvitts unga trupp inte riktigt hoppat på den här trenden. Ragnar gjorde väl något åt det hållet iofs mot MFF hemma. Men låt det stanna där, hur lockande det än är. Låt andra skämma ut sig och falla för lockelsen. Vi är för fan Blåvitt, vi ska vara större än så, bättre än så och vackrare än så.

2 kommentarer:

Ängel i Mölnlycke sa...

Och ett fång rosor till Aftonbladet också, som aldrig missar chansen att få skriva en artikel med ordet ”håna” i rubrik.

För övrigt tycker jag att den perfekta målgesten gentemot oss supportrar är att kyssa klubbmärket.

ignatius sa...

Helt rätt, det är ju så förbannat patetiskt när det skall provoceras. Och dessutom en säkerhetsrisk - med tanke på hur pigga SvFF är på att dela ut böter vid inkastade saker etc så borde spelare som riskerar att utlösa detta bötfällas också.

Bojan borde f ö avbildas som rondellhund.