2007-10-29

Eppar korta

Igår morse när jag vaknade, så hade jag i mitt liv, vunnit cupen 4 gånger, SM-guld 10 gånger, kommit trea två gånger i Europacupen/Champions Leage samt vunnit Uefacupen två gånger. Aldrig har jag upplevt något som liknade det igår dock. Inte ens i närheten av det jag upplevde igår. De ovan uppräknade meriterna slår de flesta lagens sammanlagda genom tiderna, men de nåddes å andra sidan mellan en ålder av 3-20 år för mig. Det har varit 7 svåra år och 4 nödår vi har upplevt tillsammans. Och hur vi firade guldet igår bör ses i samband med hur bortskämda vi en gång varit. Det var tammefan Napoliklass på firandet igår.

Bistra miner bakom ölglasen, en gossopran stämmer upp i en finstämd Danny Boy, folk hänger på och inom kort är vi alla och envar, en och samma, stämningen är på topp och alla älskar alla. Gamla konflikter löses, nya undviks och strategierna för hämd och revansch läggs upp i god anda. Den romantiska bilden har jag av en irländsk begravning från amerikanska gangsterfilmer. Den och en kollektiv shitface:ad apfylla. Igår var Göteborg en enda irländsk begravning. Det är tid för hämd nu och riktig revansch.

Pontus får lite skäll igår. På bilderna svingar han en blåvit halsduk iförd en Wisementröja. Jag stod bredvid och halsduken fick han av mig, jagsåg inte heller vad det var för tröja han hade på sig vad det nu betyder. Jag skiter i vilket ändå. Sett till dåvarande förutsättningar, ville man bara krama om alla, älska alla trots att man normalt sett inte direkt är överens med alla. Att avkräva Pontus något sorts sammhälleligt ansvarstagande i det läget känns lite väl optimistiskt. Mina åsikter kring huliganism är inte ens lite ambivalent, men med handen på hjärtat hade nog även jag just i det läget tagit på mig en WM-tröja om någon gav mig den. Det var en sådan dag helt enkelt.

Många vill givetvis att Ragnar stannar i IFK ett år till. Jag tror han vill det själv också. Han vill väl vinna ett SM-guld han kommer ihåg...

En av våra trognaste Groggläsare stod för följande analogi efter finalförlusten i cupen:

"Fan vi är sånt jävla loserlag. Vi är som en kåt singelkille på krogen som inte fått knulla på elva år. De kåta singelkillar på krogen som fick knulla förra veckan, kommer alltid ha större chanser då desperationen och prestationsångesten inte är lika stor. All vinnarmentalitet och segervana som vi en gång haft, är som bortblåst."

Ett SMS som inte kan misstolkas: Ni kan börja springa nu... Fy fan. Fyrakommatvå mil. Som hemmifrån till Vessigebro ungefär. Hur orkar ens någon göra det?

Jag är så trött på rosévin och jordgubbar att det "står mig hit upp". Mina turjeans från gaisderbyt får äntligen åka ner i tvättkorgen. Inte en dag för tidigt. Undrar vilken färg dom har egentligen.

Är annars lite bitter över att ha missat syster Bex i full brudstass på Ullevi. Ge oss bilder!

Polisen tvangs slussa folk till Mölndals fylleceller då alla i Götet var fulla....

Styv kuling, iskallt snett regn, Nya Ullevi och TFF hemma. 41 500. Som en helt vanlig allsvensk match med andra ord...

Om polisen vore riktigt nogräknade med fylleriet igår, hade nog inte ens Skandinavium räckt som fyllecell.

IFK Göteborg har stil och klass. Många är de gånger som nykorade SM-vinnare framför TV-kameror har tagit tillfället i akt att håna sina motståndare i stället för att glädjas åt sina egna framgångar. Blåvitt gör inte det, Malmö FF gör inte det. Det är därför vi är landets två enda storklubbar samt därför en hel drös andra klubbar bara tror att dom är det.

I år var inte första gången Blåvitt vinner SM-guld på ett mellanår, men kanske det roligaste. Men nästa år, då jävlar. Nästa år skall vi ta våran verkliga revansch. För förhoppningen är ju givetvis att detta var början på en era och inte ett dödsryck.

Till sist. IFK Göteborg har tyvärr inte sveriges största hemmapublik, inte heller den bästa. Men på bortaplan är vi nog störst, bäst och vackrast. 5000 i Borås, 3000 i Trelleborg och Malmö, 2000 i Halmstad, Helsingborg och Solna etc. Och då har jag räknat lågt. Cred till alla reseansvariga out there. 6 raka segrar på bortaplan fr o med Gefle och framåt nu under hösten talar sitt tydliga språk. Vi är IFK Sverige.

Inga kommentarer: