2007-10-01

Sanningen sårar

Jag gillar Suzanne Sjögren. Jag tycker hon är en av, kanske till och med den allra bästa sportprogramledaren. Men Runheim-Åkesson har rätt.

Företeelse: Kvinnliga sportjournalister i de kommerciella kanalerna
Don´t mention the war: Nora Strandberg, Suzanne Sjögren, Jessica Almenäs med flera hade aldrig i helvetet fått de jobben om dom inte varit så vackra att ögonen tåras.

Att påtala detta är kanske elakt för de nämnda, men kolla in samma kanalers övriga kvinnliga programledare eller för den delen väderflickor. Så Suzanne, tyvärr. Att inte påtala detta problem, är att acceptera det system som tillåter att kvinnor som är lika duktiga som dig, inte får jobba med det, var att dom inte är lika snygga. Och vem hjälper det? Möjligtvis Åkesson-Runheim.

3 kommentarer:

becka sa...

Problemet är väl inte att Runheim har fel, för det har han inte. Problemet är att han alltid lyckas klampa in som en elefant i en porslinsfabrik och att även de duktiga kvinnliga sportjournalisterna dras över samma kam som de kassa. Själv har jag flera gånger fått erfara hur känsligt det är att skriva om sport när man är tjej. jag har ibland skrivit artiklar så fullproppade med statistik och fakta att folk nästan borde bli yra. jag har gjort research, intervjuer etc, ändå får man kritik i stil med "tjejer kan inget om fotboll". (undrar om det är för att jag inte är lika snygg som susanne sjögren?)Samtidigt kan en kille slarva ihop något hafsigt och slänga in en rolig bild och få hur mycket beröm som helst...Men visst är det tragiskt att det förekommer så mycket snedrekrytering och att även kvinnliga sport"journalister" får vara kuttersmycken. För jag tror att det finns massa kvinnlig kompetens på området som inte kommer fram för att man varken använt sig av botox eller silikon.

Bruce Banner sa...

becka:
Fast själva ämnet är så känsligt, att det är svårt att klampa in i det och ändå undvika en massa klirr och kras.

Runheim får säkert en hel del gubbslemskommentarer dessa dagar, men faktum är att han aktualiserar, om än klantigt formulerat, ett system där det är näst intill övertydligt hur unga kvinnor har som enda uppgift att behaga männen.

För jag tror inte att att det är en genetisk mutation som gör att alla kvinnliga sportjournalister i de kommerciella kanalerna, råkar vara 24 år och fotomodeller. Och att TV4´s nästa sportankare, skulle bli Peppe Engs kvinnliga motsvarighet. Ja det tror jag när jag ser det.

Anonym sa...

Hockeykrönikören på DN är bäst. Malin..någonting.

Inte lätta att hålla reda på namnen på tjejerna då de inte varit med i Slitz eller Café.