2007-10-29

Siwerts Allsvenska tips - facit

Då var det dags att summera mitt Allsvenska tips jag gjorde innan säsongen. Det gick la sådär. Missade grovt på Blåvitt och HIFx2. Mitt ursprungliga tips inom parentes.

1. IFK Göteborg (7)
Vad säger man? Imponerande jobb av tränarna jag inte alls trodde på. Jag trodde heller inte att Bengan skulle ta sig samman efter en knackig sommar eller att ungtupparna skulle palla trycket. Vad fel jag hade, på varje punkt. Skall nog avhålla mig från att ha synpunkter på IFK Göteborg i fortsättningen.

2. Kalmar FF (9)
Det blev som jag sade, de glömde grunderna och gick på några rejäla smällar. Sedan tog Nanne tag i det, tillbaks till grunderna och blev helt rättvist och välförtjänt tvåa. Jag är lite svag för Kalmar.

3. Djurgårdens IF (3)
Tippade helt rätt, jag till och med förvarnade om att brasse-Kurre kanske skulle hitta målet.

4. Elfsborg (5)
En placering bättre än mitt tips, inte så illa pinkat ändå. Gnälligheten tog ut sin rätt till slut och att fokusera på störd nattsömn och orättvisa landslagsuttagningar är inte direkt ett recept till framgång.

5. AIK (4)
En placering sämre än jag tippade. Är väl inom felmarginalen va?

6. Hammarby (1)
Min guldfavorit klappade igenom totalt. Jag insåg det ganska tidigt när det började pratas om harmoni, glädje och annat som inte går ihop med ett sportsligt framgångsrikt Bajen. Bajen skall ha interna stridigheter och öppna krig mellan spelare och klubbledning. Då går de som bäst.

7. Halmstad BK (10)
HBK klarade sig mycket bättre än jag trodde. Janne Andersson är bra. Men 9-0, var Per Fosshaug på plan?

8. Helsingborgs IF (2)
HIF är en gåta, eller kanske ett paradexempel på att det inte alltid är så lätt med samarbete i mångkulturella miljöer.

9. Malmö FF (6)
Att MFF inte skulle ha med toppen att göra, det trodde jag innan säsongen, men tusan vad ointresserade spelarna var i år. Det blir bättre med Rolle vid rodret som styr upp defensiven och får fart på sin gamle landslagskompis Daniel A igen.

10. Gefle IF (12)
Jag visste inte när jag tippade att de hade ett stjärnskott som Johan Oremo i truppen. Han betydde några placeringar.

11. GAIS (11)
Helt rätt tippat igen. GAIS är GAIS och en elfteplats var som gjuten för dem.

12. Örebro SK (8)
Jag trodde de skulle vara bättre än så här, men de hade inte en enda spelare som lyfte sig ur mängden. .

13. Trelleborgs FF (13)
Ett fegtips som gick hem.

14. BP (14)
Synd att BP åkte ur. Det är charmigt med små arenor i Allsvenskan och hade de stannat i Allsvenskan hade kanske de andra Stockholmsklubbarnas talangutveckling fått hårdare konkurrens.

Summa summarum: 4 placeringar helt rätt tippade och 2 placeringar inom en placerings avstånd. Resten var ganska kass men förutspådde vissa tendenser ändå. I nästa års tips kommer jag att utelämna Blåvitt. Det är att utsätta sig för allt för stor förnedringsrisk att tippa dem.

Inga kommentarer: