2007-04-11

Knasiga Kalmar

På samma sätt som jag gillar skidskyttelandslaget skarpt för deras rättframma kommentarer och humor så hyser jag mer och mer en beundran för Kalmar och deras fotbollskrigare. Så hånade i alla år och (ofta felaktigt) beskyllda för dödgrävarfotboll och betongmurar så har de ändå något visst. En kille är kommunalpolitiker, en annan skriver retsamma krönikor i den där fotbollstidningen som blir allt sämre, de har en stabil mittback som heter Bagarn och de har tre bröder i elvan. Kalmars trupp består inte bara av de gamla vanliga TV-spelsnissarna som det finns hundra på dussinet av i andra lag, det är svårt att ogilla sådant. Och hur tusan får man ett antal brassar av god kvalitet att trivas i ett öde blåshål som Kalmar?

Det är som sagt något visst med Kalmar FF. Jag hade älskat att se en Blåvit tränare stå och flina när man kämpat ned favoriterna med 1-0 och komma med spetsfundiga sarkasmer när journalisterna slentrianmässigt frågar sina stereotypa Kalmarfrågor om försvarsspelet. Kalmar kan ofta spela riktigt trevlig och effektiv fotboll och att dessutom vara bäst i Sverige på försvarsspel ser jag inget som helst fel i. Visst kan hela grejen med knasiga Kalmar vara en myt underblåst av media, men Kalmars spelare tacklar ändå det hela på ett kul sätt. De tar chansen och levererar ofta tänkvärdheter långt över nivån för en normal allsvensk spelare. Även Nanne Bergstrand levererar ofta de mest tänkvärda orden av samtliga tränare i intervjuer. För att prata marknadsföringsspråk, som är så populärt nu för tiden, så har de skapat en egen nisch. I horden av ”visionärer”, marknadsförare, Bosse Petterssonar och folk som gaggar om vad som är bra för svensk fotboll är KFF en frisk fläkt. De ber inte om ursäkt, kör på sitt sätt och blir allt bättre för varje säsong. Anhängarna blir fler och fler och snart har de en ny arena i skuggan av storstäderna.

Jag tror banne mig att jag börjar få ett andra favoritlag. Om nu allt skulle gå åt helvete för Blåvitt (vilket absolut ingenting tyder på) så hoppas jag att KFF tar guldet. Det skulle vara en stor arm upp i arslet på stöddiga storstadsklubbar och journalister som ideligen gapar om vad som är bra för svensk fotboll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmm. Men jag vägrar tro på att dom sitter och spelar risk mitt i natten på träningslägren. Eller när jag tänker efter...Jo.

Dom spelar försiktighet på dagarna och när Nanne gått och lagt sig, så tar dom chansen med risk.