2007-04-09

Jag hatar Pontus Wernbloom

Missförstå mig rätt nu. Jag hatar honom inte i vanlig bemärkelse. Men jag hatar att det är så svårt att förhålla sig till honom. Som han spelade förra året och mot TFF i fredags, har han inte i en startelva att göra som mittfältare. Hans närvaro eller rättare sagt, hans frånvaro där det händer skapar framför allt defensiva problem för Blåvitt, men även offensiva. Han brister i positionsspelet och spelförståelsen, vilket leder till att vi vinner försvinnande lite boll på innermittfältet. Andrabollar förloras och skapar problem för backlinjen, sabbar strukturen för övriga mittfältare och sprider osäkerhet. Kort och gott förlorar vi kampen om mittfältet med Pontus centralt. Jag trodde/hoppades att han skulle må mycket bättre med Alex bredvid sig och det har väl inte riktigt grusats än, men jag är skeptisk. Vad är då problemet kan man fråga sig? Det är väl bara att peta honom. Så lätt är det inte pga en liten men oj så viktig detalj. Pontus gör mål. Han gör mål kontinuerligt. Hur kan man peta den bäste målskytten ihop med forwards? Därför "hatar" jag Pontus Wernbloom, han gör mig ambivalent. Var det någon som sade 4-3-3? Ja Rehn i vintras, det skulle kunna vara en lösning.

1 kommentar:

Kent Brockman sa...

Tycker Pontus trots allt lyckas vinna en del boll. Men vad som händer med bollen när den skall passas från honom till någon annan spelare är en helt annan historia.