2007-04-20

Norling och Kessler

TV4 har en kanal som heter TV4 Guld som visar gamla kända TV-serier. En serie de visar nu är Hemliga armén (nej, inte parodin utan originalet). När jag såg ett avsnitt häromdagen och sedan såg Rikard Norling intervjuas slås jag av likheten mellan Sturmbannführer Kessler och AIKs tränare. Små glasögon, spänd överläpp, iskall fiskblick, humorbristen och pratet om ideologier och idéer. Jag har alltid tyckt att det är något lätt obehagligt över Norling och när jag såg Kessler i rutan igen så förstod jag.

Kessler ville vinna kriget åt Tyskland, Norling vill ta SM-guld. Båda är slipade taktiker och framstår utåt inte som en man du vill ha som granne i radhusområdet. Dessutom verkar de se sitt lags stormtrupper som hängivna soldater för ideologierna, om det så är genom att jaga engelska piloter eller personer med blåvita sympatier.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hittade en fin bild...

http://www.survivorstvseries.com/kessler.jpg

Anonym sa...

Originalet heter inte "Hallå, hallå...."

Siwert Band sa...

Vilken blunder, Visst heter den bar "Hemliga armén". Det är ändrat nu.