2009-02-11

Min blåvita elva - bänken

Jerry Carlsson
En ofta underskattad strateg. Öppnande passningar, gärna i djupled och ett elegant rörelsemönster är vad jag minns. Långa djupledspassningar till en framrusande anfallare är något av det vackraste som finns i fotboll.

Magnus Erlingmark
Mannen som får omgivningen att hålla världsklass. Suverän blick för spelet, oerhört trevlig och en riktig förebild. Tyvärr har hans karriärs förbannelse att han kunde spela överallt även drabbat honom i min elva. På alla platser fanns någon som var lite, lite bättre, vilket låter som en sammanfattning av Magnus karriär. Att vinna skytteligan i CLs gruppspel är dock en prestation som få (om några?) andra svenskar mäktat med.

Tord Holmgren
Turbo-Tord hade jag själv förmånen att få möta när han varvat ned i div 4. Stenhård i kroppen och i div. 4 var han en teknisk virtuos. I Blåvitt var han överallt och jagade livet ur motståndarna och jag har alltid varit svag för sådana spelare. En kämpe som även fick göra en hel del landskamper, trots Laban Arnessons Blåvitt-motstånd.

Jesper Blomqvist
Jesper var fantastiskt bra i Blåvitt. En snabb tekniker som gjorde en hel del viktiga mål bl a mot Manchester United och Barcelona. Han gjorde i snitt mål var fjärde match, vilket är ett snitt som heter duga för en mittfältare. Förutom tekniken och målsinnet jobbade han hårt och var en önskespelare. Hans uppsnurrning av Sven Andersson är en klassiker: www.youtube.com/watch?v=mR4SxMBRH6U

Johnny Ekström
Johnny Bråttom behöver knappast någon presentation. En legend både bland oss som älskar honom och bland motståndarsupporters som aldrig fattade hans storhet. Jag tycker bland de vackraste mål som finns är när det kommer en löpboll bakifrån och anfallaren sprintar ifrån backlinjen och rullar in bollen. Johnny gjorde många sådana vackra mål. Johnny gjorde överhuvudtaget fantastiskt många mål och det är onekligen en bra egenskap för en anfallare.

Roland Nilsson
Pålitlig landslagsback i flera år som var en mycket duktig mittfältare och back i flera år. Fet-Edvard som i början mest var känd för sina spretiga frisyrer (det var ändå på 80-talet) var närmast en plats i startelvan av bänknötarna, och meritmässigt skulle han kanske haft en ytterbacksplats?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fet-Edward? Utveckla gärna detta.

Bruce Banner sa...

Smeknamnet för Rolle under hans första tid i Blåvitt. Edvard efter Edvard Persson, Rolle var ju trots allt skåning. Fet, eftersom valphullet fortfarande låg som en aura runt ynglingens kropp.

Anonym sa...

Skall bli spännande att se vem som petade Jesper (Tommy skulle jag tro). Det är inget lätt val att bara få ta ut 11 spelare. Några spelare är ju i alla fall självskrivna (gud, Glenn x2, Rehn, Mild). Vem har du i mål? Min personliga favorit är Erik Thorstved, men han stod bara 1 eller 2 säsonger innan han gick till Tottenham så det blir väl Ravelli? Ser med spänning fram mot presentationen av 11:an

Ängel i Mölnlycke sa...

Hej Grogg

Jag har med stort nöje läst Grogg (helt anonymt...) sedan flera år tillbaka. Jag har under den här tiden aldrig kommenterat någon publicerad artikel, trots att det kittlat i fingrarna många gånger.

Men nu blev jag så glad när du Siwert äntligen, efter en vecka av tystnad kom med din blåvita elva. Ja, visserligen bara bänken. Men jag har varit inne flera gånger varje dag både på jobbet och hemma, men ingen elva... så tack, det är väldigt kul att läsa. Med spänning ser jag fram emot att läsa hur du resonerat och hur din startelva ser ut.

När jag läste Sagan Om Ringen första gången, på det analoga 70-talet skapade jag (som alla andra) egna bilder av hur alla såg ut. Det är samma sak nu. Siwert och Bruce ser jag klart framför mig och lite grann Juho. Inte Bob däremot, mer inlägg behövs. Becka har jag ju sett snyggt klädd i vitt så jag vet hur du ser ut.

Keep up the good work!

Bruce Banner sa...

ÄM:
Tackar.

Din inre bild. Liknar den Alex de Large?

Ängel i Mölnlycke sa...

Ehh... nja, ledsen Bruce. Inte riktigt så spännande. Jag ser mer en Michael Keaton med några dagars skäggstubb och lite rundare figur.

Siwert är med skådespelare som jämförelse, en ung Donald Sutherland. Lång och ståtlig.

Juho har genom sitt namn finskt påbrå och liknar en ung ascool Leon Russell från 70-talet.

Jaha. Det var väl mest det.

Bruce Banner sa...

Vafan, jag är ju marathonlöpare ju!

Men Bex är klart snyggast av oss. Det skall erkännas, även om jag är bra nära.

Juho Hemmola sa...

Ingen reservmålis? Ställer du Erlingmark i målet om vi får två gula för maskning på Thorstvedt?

Siwert Band sa...

Jag tycker det är höjden av feghet och slöseri att ha en reservmålis på bänken. Hur ofta går en målvakt sönder under match?

Däremot är det betydligt oftare man vill ha ytterligare en utespelare på bänken för fler alternativ.

Bruce Banner sa...

Siwert:
Jag tycker det är slösaktigt på samma sätt som att vara med i A-kassan eller ha mer än trafikförsäkring på bilen.

Siwert Band sa...

Bruce:
Även om ordinarie målvakt går sönder och man hänger en slips i ribban är det inte säkert att man förlorar matchen, däremot är det betydligt oftare man ligge runder med ett mål, eller leder med ett och önskar fler alternativ på bänken. Men om man får ha mer än 5 avbytare så kan man väl ha en reservmålvakt. I dagens läge skulle jag inte ha det.