2009-02-27

Organisationsbråk

Just nu pågår en kamp om våra skattepengar och makten inom idrottsrörelsen. En i sig lite motbjudande situation eftersom idrottsrörelsen i stor utsträckning handlar om ideella krafter.. Inblandade parter är Riksidrottsförbundet (RF) och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Om jag förstått saken rätt så är det hela föranlett av att regeringen rest krav på idrottsrörelsen att organisera om sig för att få sina statliga bidrag som är betalda av oss skattebetalare.

Om jag tolkar mediebilden (för vad den är värd…) rätt så är RF styrt av de stora förbunden (fotboll exempelvis) eftersom förbunden inom RF får röster proportionerligt efter antal föreningar. SOK är mer elitistiskt och en liten grupp personer fördelar bidrag till de idrottsutövare och förbund som de anser har chans på OS-medalj (enkelt uttryckt).

För egen del tror jag inte ett dugg på att organisation på centralt håll är så otroligt viktigt för elitframgångar. Frågan har fått för stora proportioner helt enkelt. Det viktiga är att de statliga pengarna strömmar ned i pyramiden till de gräsrotsklubbar som aktiverar ungdomar och juniorer. De klubbar i de stora idrotterna som bedriver elitverksamheten hittar sina pengar ändå (enligt egen utsago bedriver de nämligen kommersiell underhållningsindustri…). Fotbollsförbundet är ett exempel där bristande konkurrensförmåga skall lösas genom centralisering till förbund och en svulstig organisation som sväljer stora pengar. Gå in på SvFFs hemsida och räkna antal anställda på kansliet, det är fler än på många börsbolags huvudkontor. Jag tror inte att fotbollen hade utvecklats bättre med mer statliga pengar till SvFF genom RF, utan pengarna hade gjort bättre nytta i fickorna på klubbarna långt ned i seriepyramiderna.

Jag är rädd för att antalet medaljer i OS skulle bli ännu färre om RF skall fördela pengarna, eftersom de stora förbunden då i demokratisk ordning skulle roffa åt sig mina och dina skattepengar i än högre grad. De stora förbundens kanslier skulle bli ännu fetare när de i kraft av RF-demokratin genomdriver överflyttning av våra skattepengar från de små, i OS-sammanhang framgångsrika. förbunden till sina egna organisationer. I OS är det så att små förbund får sina fem minuter i solen vart fjärde år, just för att det delas ut OS-medaljer och därför får de sina bidrag från SOK. I RF-familjen solar de stora förbunden sig i glansen hela tiden. Jag gillar mångfald och är för att mindre förbund med god chans till OS-medaljer får en oproportionerligt stor del av mina skattepengar, eftersom en OS-medalj ger mig framför TVn eller på plats en enorm glädje.

Rent konkurrensmässigt så är det säkert så att en krona spenderad på curling, skidskytte eller bågskytte ger mångdubbelt mer igen i form av världsklass än en krona spenderad på fotboll, volleyboll eller basket. För att få fram elit är jag därför ibland tveksam till RF-demokrati….
och att få fram elit är en stor del av andemeningen med dagens regeringsproposition.

3 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Vet inte riktigt varför egentligen. Men jag hejar på RF och ser SOK som de onda. Kanske har att göra med att jag inte kan med att se en enda SOK-pamp utan att vilja osäkra min revolver. Lindberg är värst av dem alla.

Bruce Banner sa...

Gunilla Lindberg menade jag givetvis

Siwert Band sa...

Jag ser båda som två onda organisationer, men för att få fram elit och världsklass i OS-grenarna krävs nog pampvälde och snabba beslut utan demokratins malande kvarnar (där ändå Lagrell står och flinar till sist).