2009-02-16

Brott & Straff

När jag ändå är i farten och gnäller lite på journalister och rubriksättare, det är ju ändå måndag och då kan man väl få ägna sig åt flisorna i andras ögon istället för bjälken i sitt eget, så kan man konstatera att det inte alltid blir helt lyckat när sportjournalister försöker förstärka sitt budskap genom att dra paralleller till världen utanför sporten. En som nyttjade detta retoriska grep, också det i förra veckan, var GT:s krönikör och bloggare Henrik Leman. I en hockeymatch hade uppenbarligen en Frölundait åkt på matchstraff och riskerade avstängning efter ett slagsmål och detta upprörde Leman till den grad att han skrev om det i fler än ett av sina blogginlägg.

Nu är jag inte vidare hockeyintresserad, och har aldrig riktigt köpt det där med att det är okej att slåss lite lagom i hockey, men det ju å andra sidan egentligen mig till precis rätt målgrupp för en liknelse med den verkliga världen utanför hockeyarenorna. Lyckas man förklara med en bra parallell så skall jag nog kunna tycka att ”okej, nu förstår jag, han kanske har en poäng”.

Men tyvärr, jag kan ärligt säga Leman missade mig, och troligen många andra, med följande liknelse:
”Så om jag går fram till någon på stan, tar hans mobil, kastar den med full kraft i asfalten, flyr men får ett par knytnävsslag i ansiktet av mobilägaren – då kommer jag lindrigast undan?
Det är ju jättebra.
Heja, Sverige.”


Ja du, vad f-n tror du?
Det fascinerar mig att det fullkomligt osar ironi om de sista två meningarna i citatet, det är ju j ä t t e b r a. Heja Sverige.
Not, liksom. Enligt Leman då.

Fast jag tycker nog det är ganska bra ändå jag, det där som ibland kallas rättsamhälle. Förvisso är det både dumt och onödigt att gå fram och slänga någons mobil i marken och givetvis skall det beivras. Men om vi väger sakerna mot varandra: en eventuellt förstörd mobil – misshandel, misshandel – eventuellt förstörd mobil. Jag tycker det är rätt självklart jag, att misshandel är ett grövre brott som därmed skall straffas hårdare.

Det är inte utan att jag undrar vad som vore ett lämpligt straff enligt Leman, om nu en misshandel är okej och kanske t.o.m. egentligen lite för snällt? Ja jag har ingen aning för jag förstår då rakt inte hur han tänker. Kanske månne att någon av Groggläsarna vet?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Gött Juho, nu kan du ta ledigt i två månader till.//redaktörn.

Juho Hemmola sa...

Vänta du bara...
Nån dag skall jag bli lika flitig som du. Men du vet hur det är med oss finnar, oavsett hur mycket vi tänker så är vi ganska tystlåtna.

Anonym sa...

Jag fattar inte hur han resonerar. Kan Leman mena att "bli" misshandlad kan vara en del av straffet?
/P.Toshy

Anonym sa...

Leman är inte alltid logisk. Som när han skäller ut folk i TV för att de säger BYGG-mark med norrländsk betoning och sedan tycker att man minsann skall uttala hockeyfinnar med finländsk betoning. Jag menar, Byggmark säger ju själv BYGG-mark om sig själv, då är det väl så hans namn skall uttalas?

Leman ser ut som en slagskämpe, jag undrar om inte han har ett ruskigt dåligt ölsinne.

Anonym sa...

Bruce

En fråga i all välmening; Du gillar inte hur Leman skriver, det har vi fått ta del av många gånger här på bloggen. Av det jag läst av Lemans blogg så handlar det nästan uteslutande om hockey och när det gäller fotboll så är det oftast någon pseudonyhet om gais "spännande" lag. Så, varför envisas du med att läsa bloggen? Vad är det som kittlar?

Anonym sa...

Leman har otur när han tänker. Lite väl ofta.

Bruce Banner sa...

Tant Brun:
Just denna gången är det ju Juho som har skrivit.

Men för att svara på din fråga, så kan jag inte ge något bra och genomtänkt svar. Så fort jag läser hans blogg, så ångrar jag mig väldigt snabbt. På samma sätt brukar jag läsa Mats Härds alster samt rätt ofta Patrik Ekwalls blogg. Finns ju möjligheten att där emellanåt finns en välspridd text som är blåvittrelaterad.

Det är lite som en tittkö på motorvägen, men att det är jag som är olyckan.

Ängel i Mölnlycke sa...

Vet inte hur många usla krönikörer GT haft sedan min ungdoms Ulf Jansson skrev sina alster. Han skrev, inte alltid så välformulerat, men mycket bra om det mesta. Tyvärr till slut även om golf...

Men jag minns någon som hette Lindberg tror jag, ehh... Håkan i förnamn kanske. Han var visserligen gaisare men jag minns att jag gillade hur han skrev. Men han försvann spårlöst en dag. Nån som vet vart han tog vägen?

Våga vägra Lehman!