2005-08-06

Helt rätt av Klüft!

Jag kan börja med att påpeka att Patrik Kristiansson inte är min stora idol. Jag har alltid och kommer alltid ogilla idrottare i stora sporter som sällan eller aldrig lever upp till mina förväntningar. Det gäller Torgny Mogren, Stefan Edberg fram tills 1990 samt kanske några till. Jag stör mig helt enkelt på folk med bra förutsättningar som inte är bäst när det gäller.

Visst, kan man tycka att Kristiansson är en fjant, man kan till och med trycka att Kristiansson är en fjant. Men var då för helvete beredd på att folk kan bli förbannade. Kristiansson är en enkel måltavla för plumpa skämt och insinuationer. Han är såpass omanlig att han kan gråta av glädje och han är så till den milda grad omanlig att inte vara lika rik och framgångsrik som sin sambo. Att då göra sig lustig på hans bekostnad är ganska lätt, men samtidigt fegt.

Hur mycket jag än älskar min tjej, så kan jag leva med att Mats Olsson tycker att hon är en pajas. Jag hade tyckt det varit betydligt värre om en miljon läsare, läser denna åsikt. Och om jag då varit i Klüfts position av att kunna ge igen, så hade jag gjort det. Klüfts version av fuck you too, var att sprätta bort expressenloggan från sin tävlingsdräkt. Det blev för mycket för expressens marknadsavdelning som ville tvinga dom att sy tillbaka loggan, för att inte bryta sponsringen av friidrottsförbundet. Expressen talade maktspråk inför döva öron och resultatet ser vi nu. Sveriges ärkepajas Patrik Ekwall, blev mäkta upprörd och i en minst sagt förvirrad krönika/monolog, tog han upp exempel som Brolin och Zlatan som föredömen i relationen till media! I verkligen handlar kontroversen om att Klüft precis har vunnit ett krig mot media och det är riktigt illa. I alla fall om man frågar Ekwall. Jag är grymt nyfiken på hur Olsson väljer att kommentera hela den här affären. Olsson och hans polare på expressen har hittills bedrivit en journalistik som kan sammanfattas med tumregeln allting som Zlatan gör är alltid helt rätt, även om det handlat om mediebojkotter. Ett svåröverträffat rövslickeri, även om Ekwall gjorde ett gott försök i en intervju med ovan nämnda fotbollsstjärna i samma veva. Som jag ser hela affären, har Klüft ansett att gränsen var nådd, att påhopp på hennes nära och kära inte är acceptabelt. För om gränsen inte var nådd här, var skulle den annars vara? Påståenden om att hennes morsa är en hora, att Patrik är bög, att hennes tränare tafsat på henne? Någonstans finns det en gräns, men Klüft valde att sätta ner foten redan nu. Och hon har inflytande nog att agera utifrån det. Och för första gången kan jag helt ärligt tycka att Carolina Klüft är cool.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klockren krönika! Inga är så känsliga för kritik som pajkastarna i media. Problemet är att de4t finns alltför få fora att föra fram kritik mot media i. Detta är ett!

Frankie sa...

Fast när Mogren vann femmilen på hemmaplan i Falun 1993 (?) så njöt man i fulla drag...

Bruce Banner sa...

Frank:
Då var jag fortfarande sne över Jonssons genomklappning i stafetten.

Får jag en gång till höra floskler om väggen, sliten, höghöjdsläger och felvallat, så blir det lillhagen nästa.

Av någon anledning känns det jävligt viktigt för mig att Sverige är bäst i världen på längdskidåkning, vilket kanske delvis beror på att jag växte upp med Svan och Wassberg, en tid då gubbar som Majbäck, Mogren, Håland och allt vad de hette faktiskt kunde överraska positivt i stället som nu.

Två ord som sänker mig totalt:
Soldier Hollow - Usch.

Bruce Banner sa...

Zoran:
Det är precis därför jag skriver att jag för första gången tycker Klüft är cool. Och hur störande hon än är. Klüft eller Ekwall, vem hejar du på?