2006-01-09

Dagens träning

Ett tips på vägen, gör allt det du ska innan du pälsar på dig dubbla lager av allt inför ett besök på kamratgårdens ishall en måndagsmorgon. Att stanna i svalen och komma på en påträngande detalj som måste avklaras innan du lämnar hemmet är ingen höjdare. Kort sagt, att plötsligt bli skitnödig med så mycket kläder på sig är bökigt och tidskrävande. Behöver jag ens nämna att jag missade bussen?

20 minuter försenad var jag dock slutligen på plats. Min vilda gissning går ut på att dom hade joggat, stretchat och kört kvadraten innan jag kom. Nu körde man storkvadraten med två lag och två tillslag. Det här blir ingen lång rapport, mest för att jag är lat av naturen samt för att jag inte förde anteckningar. Saknades gjorde brassegänget, de Pedro, Ulander, Kihlberg och säkert några till. Men framför allt saknades Håkan. Resten av A-truppen deltog, förstärkta för dagen av Joel och Gustav.

Några korta om nyförvärven.

Ali Gerba: Ser ut som Big Mamas lillebror i kroppen. Pinnsmala ben och bastant överkropp samt en lätt Charlie Chaplin- aktig gångstil. Lägg till vissa bolltrampartendenser som alla hans afrikanska föregångare (jag vet, han är kanadick) haft för sig och en talande tystlåtenhet under spelets gång. Där slutar dock jämförelserna. Gerba jobbar verkligen inte i sidled efter vad jag fick se idag, bara i djupled. Nackdelen med det är väl att han inte gör sig spelbar så ofta. Fördelen att man alltid vet var man har honom.

Jonas Wallerstedt: Spelade i mitten nästan hela tiden och tog ovanligt mycket defensivt ansvar samt fördelade boll på ett fint sätt. Sedan insåg jag att detta var Tomas Olsson, som för dagen hade byltat på sig trippla dunjackor (typ).

Jonas Wallerstedt: Behöver jag säga att han inte utmärkte sig? Walle är vår nya Långås, fast starkare i kroppen och bättre i luften. Det får man tycka vad man vill om. Jag själv gillar det.

Richard Richardsson: Svårt att säga efter en träning på halvplan. Bättre än Bengan är han dock inte, kanske i klass med Alvbåge dock. Hoppas jag i alla fall.

I övrigt kan jag konstatera att Alex är vår bäste mittfältare, Sella vår bäste forward och Kalle vår bäste back. Inget nytt under solen med andra ord. Sella var het och svarade för många mål i alla moment under träningen.

En annan som var het var Andrés Vasquez. Vore han ett nyförvärv från Sydamerika som kostat 8-10 miljoner, så hade jag nog inte gjort annat idag än att skriva om honom. Men nu är han något så osexigt som en egen produkt och dom får aldrig uppmärksamhet i samma utsträckning. Vid en situation idag, dribblade han bort i tur och ordning Adam, Alex och Kalle för att sedan avsluta med ett fint, lågt skott vid bortre stolpen, utan att röra en min allt medan ovan nämnda motståndare tävlade i högljudda svärord. En stund senare gjorde han nästan likadant igen fast med ett avslut i nättaket i stället. Ja ni fattar. Han har det i sig. Minst sagt.

På lördag är det match mot Start. Jag lägger upp taktiken redan nu. Ge bollen till Andrés, så ger han den till Gerba, så skjuter han den i målet!

Ooops, höll på att glömma. En till saknades idag. Arne. Om han hade förlängd semester, var sjuk eller helt enkelt satt hemma och grubblade på om han skulle vara elak eller mysig i år, vet jag helt enkelt inte. Men jag chansar på det första.

8 kommentarer:

Siwert Band sa...

Så klockrent om Vasquez. Hade han varit ett utländskt nyförvärv för 10 miljone rhade alla dreglat över honom. Nu är han bara en egen produkt med tre år kvar på kontraktet... avgå MP!

Erling sa...

Härligt med en lysande träningsrapport. Vasquez verkar het trots intagandet av Pizza under ledigheten...

Anonym sa...

Föredömligt kort och lagom lättsam träningsrapport! Allt man behövde veta. Stort tack!

Anonym sa...

http://no-net.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=fun&id=hulk

Bruce Banner sa...

erling:
Vasquez är i den åldern då pizzor bara rinner direkt ur kroppen utan att något fastnar på vägen. Själv har jag ätit samma pizza tre dagar i rad och har väl gått upp c:a 9 kg.

Anonym sa...

Bruce, vem är du? Alltså vad heter du? Jag är själv född 1976 i Bergsjön men uppväxt i KBA och har hållt på Blåvitt sen jag var 3 år då jag lärde mig "Heja Blåvitt" trots att min föräldrar var stenhårda Gaisare. Tänkte ett tag att du är min gamla polare Petter men får inte det riktigt att gå ihop /Marcus

Bruce Banner sa...

Marcus S:
Sahlberg eller Söderlund?

Det där med gaisare i familjen, får det att luta över till Söderlund.

Kan väl erkänna att mysteriet håller på att få sin lösning.

Anonym sa...

Söderlund.
maila mig så ser vi någon match ihop, bor i Götet igen.
marcus_s03@film.gu.se