2006-01-31

Jag och Lasse Granqvist undrar

En liten fråga blott om vad dom heter egentligen.

För elva och ett halvt år sedan satt jag i en källare och kollade på när Sverige spelade åttondelsfinal i VM. Det var tiden före Glenn Strömberg i kommentatorsbåset för SVT, så det fick bli radion. Jag minns inte men jag gissar på att det var Lasse Granqvist som kommenterade tillsammans med Ralf. För att slippa säga det långa och otympliga saudiaraber, beslöt Lasse sig för att kalla dom för blott araber. "araben vinner bollen på mittplan och passar ut på vänsterkanten etc". Ungefär kring halvtid hade folk ringt in och klagat. Saudier var den korrekta benämningen av folket, så saudier fick det bli under resten av sändningen till vår församlings djupa besvikelse.

Nu snart är det VM igen. Och jag antar att Lasse gjort sin läxa den här gången för även om han är rapp i käften tror jag följande kan bli svårt även för honom att uttala i längden.

Sverige tappar boll på mittplan och den snabbe trinidad och tobagiske anfallaren, sticker i djupet, men domaren blåser offside. Tur för trinidad och tobagikern var helt ren med Isaksson i målet.

(Ralf) -Vi har problem i speluppbyggnaden och kommer inte åt några ytor bakom den trinidad och tobagiska backlinjen

Sicka dönare han satte i den matchen förresten, Kennet.

2 kommentarer:

Studiomannen sa...

Putte Kock kallade ju Eusebio för "negern". Men det är en vandringssägen. Jag var inte född då.

Anonym sa...

Haha! Du är grym Bruce!