2006-01-20

Spelare i våra minnen

Det har funnits en del spelare i Blåvitt genom åren som trots ibland bristande fotbollskunnande ändå etsat sig fast i våra minnen. Denna lista är på intet sätt fullständig och jag kommer nog att fylla på den när jag kommer hem något rusig inatt. Listan är inte i någon som helst ordning.

Mats-Ola Carlsson: Är med på listan för att det inet skall gå att värva någon okänd back som varvat ned i div. 4 och sedan ha honom som back i ett lag som vinner UEFA-cupfinalen säsongen efter.

Tetteh på berget: Det är väl inte Emmenuel Tettehs göromål i Blåvitt som givit honom en plats i våra minnen utan snarare allt mystiskt som inträffade när han försvann till Turkiet.

Thomas Hvenfeldt (Andersson): Att denne mediokre fotbollsspelare har 17 europacupmatcher på sitt CV visar bara hur i helvete mycket Blåvitt spelade i Europa på 90-talet.

Big Mama: Äntligen en riktig centertank tänkte vi och drömde om tunga nickmål. I själva verket fick vi en 40-åring som nickade lika bra som en säck potatis. Den ende spelare jag sett som blev kortare när han hoppade.

Christian "Handicap" Karlsson: Många klubbar slogs om namnteckningen och Werner var hyfsat nöjd efter att ha vunnit dragkampen med hjälp av 5 miljoner. Från landslagsman till div 2 klass på ett år, det är inte bra, men det blev tydligen hans golfhandikapp vilket vi tjatat om sedan dess.

Per-Edmund Mordt: Jag kan inte minnas att han någonsin var helt ordinarie men hans straffmiss på Nou Camp är odödlig tack vare Norks Hydros påpassliga reklamkupp. Jag minns också när han fick pungen söndertrasad av en utrusande målvakt på Ullevi. 3-4.000 män på läktarna tog sig kollektivt på pungen och grimaserade. Spelade riktigt många säsonger i Blåvitt på 80-talet.

Kabba Samura: Körlektioner med Lundin, snabb som fan, såg ibland helt förvirrad ut på plan och den berömda bollen som inte landat än. Det räcker för att inte bli bortglömd.

Erik Thorstvedt: Jag glömmer aldrig hans utkast. När han fick bollen i händerna var det direkt målchans på kontring. Kunde han kasta 70 meter?

Magnus Werdin: Sällan har en kille gått från att vara en man till en pojke. Det räckte med 5 insläppta mål för det. Från extremt lovande till medioker div 3-klass efter det.

6 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Kabbas insats i Svenska cupen mot bunkeflo, kommer jag aldrig glömma. Samma match där Janne Pro visade gollen inför hela ståplatsläktaren när han hoppade in. Var det mot ellos Kabba sköt sin berömda dönare?

Erling sa...

Vi glömmer aldrig Kabba! Men det finns hopp för framtiden. Kabbas lillebror Sorie Samura som spelar i b/u-laget är skrämmande lik sin storebror i spelet! Det finns hopp!

Bruce Banner sa...

Skillnaden är att Sorie snackade bättre svenska efter ett halvår än vad Kabba gör än idag.

Anonym sa...

Thomas Wernersson blev också kortare när han hoppade vill jag minnas... även om han sträckte upp armarna.

Studiomannen sa...

Mats-Ola var lite kul att minnas. Drar fram Kullberg ur rockärmen också. Vet inte hur jag fick plats med honom där, men det gick!

Anonym sa...

Jari Rantanen måste ju bara vara med på en sån här lista. En enorm finne med Dennis Schiller-frilla vill jag ha i laget igen.