2006-08-24

Snobberi och mordhot

Jag vandrade längs Linnégatan härom dagen. Förbi alla barer och restauranger med klämkäcka ordvitsnamn likt Istället, rumpan-Bar och allt vad dom heter. Så vandrar man förbi fiskvagnen mitt på gatan och när jag går förbi en sådan, kan jag aldrig låta bli att kolla in priset på räkor, kräftor, marulk och smörfisk. Inte för att jag har råd just nu. Men man vill ju ändå liksom veta vad det kostar, precis som den där villan i Långedrag, den där yachten utanför operan samt Zlatan. I självplågaranda, vill man alltid ha koll på vad allt man inte har råd med, kostar.

280 spänn/kilot för kräftor. Ja jag vet att det är kräftskivesäsong och att vi lever i en marknadsekonomi, men vafan..... och 360 spänn kilot för insjökräftor!

Ja jag är väl medveten om att vi kållar är rätt snobbiga när det kommer till Frutti di Mare. Jag känner göteborgare som aldrig i helvetet skulle beställa in fisk på en krog i Stockholm för att den inte är tillräckligt färsk. Jag känner å andra sidan bohuslänningar som aldrig i helvetet skulle beställa in fisk i Göteborg för att den inte är tillräckligt färsk.

Men ni som köper dyiga, småväxta, inavlada, inplanterada jävla osalta insjökräftor för 360 spänn kilot. Idiotjävlar, ni borde skjutas!!

Inga kommentarer: