2006-08-29

Svampskolan

Under hösten går jag gärna ut i skogen med min irländska kommunister och plockar svamp.

Just i år är det svamp som utmärker sig. Gulkremla. Den är som namnet antyder, gul växer i våtmarker, vilket gör att dom med tanke på de just nu rådande förutsättningarna, har ploppat upp som en hel tomtearmé i regntäta områden i våra skogar. Gulkremlan är enkel att känna igen för sin färg och är svår att förväxla med andra, likartade arter. Tyvärr blir den allt som oftast väldigt lätt angripen. Gulkremlan är rätt god, har en tydlig smak av nötter och ätes med fördel till frukost. Tyvärr är den väldigt skör och det är inte lätt att få hem ett helt exemplar från skogen då den lätt smulas sönder om den har sällskap av lite tyngre arter i korgen.

Bara ut och plocka!

Alla eventuella jämförelser med guliganer tar jag som rent förtal.

1 kommentar:

Studiomannen sa...

Inte visste jag att det fanns fler naturmuppar bland oss blåvita!

Fast gulkremla hade jag aldrig hört talas om...